Opiskelijan palautekanavat

kansikuva

Opiskelijan palautekanavat

Opiskelijoiden antama palaute on tärkeä LABin toiminnan arvioinnin ja kehittämisen väline. Palaute auttaa kehittämään koulutusta ja kaikkea toimintaa vastaamaan paremmin opiskelijoiden tarpeita. On tärkeää saada tietoa niin kehittämiskohteista kuin onnistumisista.

Palautetta kerätään erilaisten kanavien ja kyselyiden avulla: Koulutuksen palautekanavat, esim. opintojaksopalaute, tuottavat tietoa koulutuksen laadusta. Opiskelijakyselyillä kerätään tietoa esimerkiksi hyvinvointiin tai tukipalveluihin liittyen. Palautetta voi antaa myös suoraan korkeakoulun henkilökunnalle tai opiskelijakunta KOElle.

Ohjeita palautteen antamiseen:

  • Anna täsmällistä, yksityiskohtaista ja asiallista palautetta. Kerro selkeästi, miksi olet tyytyväinen tai kriittinen. Kerro konkreettisia esimerkkejä tarvittaessa. Tarjoa tarvittaessa rakentavia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
  • Palautetta kannattaa antaa aina; myös silloin, kun ei ole mitään erityistä sanottavaa ja olisit ihan tyytyväinen, esim. opintojakso on "ihan OK". Se on myös tärkeä tieto opettajalle.
  • Palautteen avulla voit vaikuttaa: Anna palautetta LABin palautekanaviin, henkilöstölle tai opiskelijakunta KOElle.

Miten opiskelijoiden antamaa palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä?

Kaikki palaute otetaan huomioon ja arvioidaan, mitä toimenpiteitä mahdollisesti voidaan tehdä. Palaute- ja kyselykoosteita käsitellään erilaisissa työryhmissä ja yksiköissä, jotka vastaavat palautteen perusteella tehtävistä toimenpiteistä. Osa palautteista voi johtaa hyvin pian erilaisiin kehittämistoimiin ja osa palautteista näkyy toiminnan kehittymisessä vasta pidemmän aikavälin kuluessa. 

Palautteen antamisella on vaikutusta: Valmistuvista opiskelijoista 81 % kokee, että opiskelijoiden antamaa palautetta hyödynnettiin vähintäänkin jonkin verran toiminnan kehittämisessä (AVOP-valmistumisvaiheen palautekysely 2024). Palautekanavia ja kehittämistoimista viestintää opiskelijoiden suuntaan kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi v. 2023 pilotoitiin LABikäynti -tapahtumaa osana KOEn Speak Out-kampanjaan. Tapahtumassa keskusteltiin, miten opiskelijat voivat osallistua toiminnan kehittämiseen palautteiden, kyselyiden ja KOEn kautta sekä millaisia kehittämistoimia on tehty opiskelijoilta tulleen palautteen perusteella. Lue lisää tapahtumasta.

LABin laadunhallinta

LABissa laadun jatkuva ylläpitäminen, arviointi ja kehittäminen on olennainen osa kaikkea ammattikorkeakoulun toimintaa. Laatukäsikirja on tiivis yleiskuvaus LABin organisaatiosta, toiminnasta sekä toiminnan kehittämisen käytännöistä. Tarkemmat LABin toimintaa ohjaavat kaikille yhteiset toimintaperiaatteet, ohjeet ja dokumentit löytyvät opiskelijoille eLABista. 

LABin laatupolitiikka 
 

  •  Laadun jatkuva ylläpitäminen, arviointi ja kehittäminen on olennainen osa kaikkea ammattikorkeakoulun toimintaa.
  • Laadunhallinta toteutetaan huomioiden opiskelijoiden, henkilöstön ja ulkoisten sidosryhmien tarpeet.
  • LAB ylläpitää laatujärjestelmää, joka tukee strategisten tavoitteiden toteuttamista ja toiminnanohjausta, tuottaa merkityksellistä tietoa johtamisen ja arjen työn tueksi sekä edistää toiminnan aktiivista kehittämistä ja laadukkaan LABin rakentamista.
  • Yhteiset toimintatavat ja prosessit tukevat LABin arvoihin perustuvan organisaatiokulttuurin rakentumista.
  • Rehtori vastaa laadunhallinnan kokonaisuudesta. Jokainen labilainen vastaa laadun ylläpitämisestä ja kehittämisestä toimiessaan osana korkeakouluyhteisöä.

Koulutuksen palautekanavat:

Opiskelijakyselyt:

Opiskelijoiden, johdon ja koulutusten välinen vuorovaikutus:

Yleinen palaute LABin toiminnasta: