Sosiaali- ja terveysalan AHOT ja opinnollistaminen
AHOT tarkoittaa osaamisen hyväksilukua eli aiempien opintojen, harjoittelun, työkokemuksen tai muun osaamisen hyväksymistä osaksi suoritettavaa tutkintoa, opintokokonaisuutta tai opintojaksoa, joko pakollisiin tai valinnaisiin opintoihin.
Toisessa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa aikaisemmin suoritetut opinnot voidaan hyväksilukea, jos suorituksesta on alle 10 vuotta. Aika lasketaan suorituksen suorituspäivästä.
Opinnollistamisella tarkoitetaan opintojen aikaista tutkinnon edellyttämän osaamisen hankkimista työsuhteessa. Opinnollistaminen on prosessi, jossa tunnistetaan edellytetty osaaminen, tavoitteellisesti kehitetään osaamista ja osoitetaan hankittu osaaminen.
Tärkeä ohje, voimassa 1.8.2022 alkaen: Kun opintoja opinnollistaessasi toimit alaikäisten parissa, huolehdithan, että näytät rikostaustaotteen opinto-ohjaajalle ennen opinnollistamiseen liittyvän työelämäjakson alkamista. Rikostaustaote tulee näyttää, vaikka opinnollistaminen toteutuu omassa työpaikassasi, jossa olet aiemmin näyttänyt otteen. Rikostaustaotteen näyttämiseen ohjeet eLAB-sivulta.
Ensihoitajakoulutus
Jos olet ennen opintojasi suorittanut jonkin sote-alan perustutkinnon (perustason ensihoitaja) tai pelastajatutkinnon, tai olet työskennellyt perustason ensihoitajana, voit hyödyntää hankkimaasi osaamista osaksi opintojasi.
Hankkimallasi osaamisella voidaan:
- korvata soveltuvin osin ensihoidon perusteiden teoriaopintojaksot tai osa niistä
- korvata ensihoidon perustason harjoittelujakson sisältö huomioiden harjoittelujakson osaamistavoitteet
Osaaminen tulee todentaa seuraavasti:
- teoriaopintojaksojen osaaminen todennetaan osallistumalla ensihoidon perustason valtakunnalliseen teoriakokeeseen. Hyväksymisraja on 65 % maksimipistemäärästä.
- perustason harjoittelujakson osaaminen todennetaan osallistumalla simuloituun näyttökokeeseen, jossa suoritetaan kaksi ensihoitotehtävää. Näytön arvioinnissa arvioidaan harjoittelujakson osaamistavoitteita soveltuvin osin.
Ensihoitajakoulutuksessa sovelletaan sairaanhoitajakoulutuksen kanssa samoja opinnollistamisen reunaehtoja.
Lisäksi myös seuraavien harjoittelukohtaisten ehtojen tulee täyttyä:
Ensihoidon perustason harjoittelu
- Harjoittelu suoritetaan vähintään perustason yksikössä, joka suorittaa Hätäkeskuksen välittämiä tehtäviä
Ensihoidon hoitotason harjoittelu
- Harjoittelu suoritetaan hoitotason yksikössä koko opinnollistettavan jakson
- Työelämäohjaajana toimii hoitotason ensihoitaja koko opinnollistettavan jakson
Keskustele aiemmin hankkimasi osaamisen korvaamisen tai opinnollistamisen mahdollisuuksista oman tutoropettajasi kanssa
Fysioterapeuttikoulutus
Osaamisen tunnustaminen (AHOT)
Jos olet ennen opintojasi toiminut työsuhteessa, työssä tai harrastuksissa (esim. lähihoitaja, sairaanhoitaja, liikunnanohjaaja, henkilökohtainen avustaja, hieroja, hoiva-avustaja, virikeohjaaja, vapaaehtoistyö), voit hyödyntää hankkimaasi osaamista osaksi opintojasi. Hankkimasi osaaminen voidaan:
- sisällyttää täydentävään osaamiseen
- korvata soveltuvin osin ammatillisen ydinosaamisen opintojaksojen sisältöjä huomioiden opintojaksojen osaamistavoitteet
- korvata soveltuvin osin ammatillisen harjoittelujakson sisältöä huomioiden harjoittelujakson osaamistavoitteet
1. Suunnitelma
Perehdy opetussuunnitelmaasi ja sen osaamistavoitteisiin. Tämän jälkeen varaa tutoropettajallesi aika ja keskustele osaamisestasi sekä siitä, miten osaaminen suhteutuu opintosuunnitelmasi osaamistavoitteisiin.
2. Osaamisen näkyväksi tekemisen tavat
Kirjaa eAhot- hakemus Pepissä ja osoita se tutoropettajallesi. Tutustu huolellisesti eLAB-sivuilta löytyviin eAhot-ohjeisiin ennen hakemuksen kirjoittamista.
Sovi tutoropettajan tai opettajan kanssa tavasta, jolla todennat osaamisesi. Todentamisen tapa voi olla esimerkiksi raportti, video, portfolio tai näyttö. Arviointitapa voi olla esimerkiksi itsearviointi, työnantajan tekemä arviointi tai oppimis-/arviointikeskustelu
3. Osaamisen todentaminen ja arviointi
Todenna osaamisesi aiemmin sovitulla tavalla tutoropettajalle tai opettajalle.
Tutoropettaja tai opettaja vie suoritus- tai osasuoritusmerkinnän opintosuoritusrekisteriin.
Fysioterapeutin työsuhteessa
Voit opinnollistaa fysioterapeutin työsuhteessa saamaasi työkokemusta ammatillisen ydinosaamisen ja täydentävän osaamisen opintoihin sekä harjoittelujaksoihin.
Fysioterapeutin työsuhteessa työskentelyyn sinulla tulee olla suoritettuna 140 opintopistettä (Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä 3 d § 14.2.2008/104).
Muissa työsuhteissa tai työssä, joka tukee fysioterapeutin ammattiin kehittymistä
Esimerkiksi liikunnanohjaajan, hierojan, henkilökohtaisen avustajan tai lähihoitajan työsuhteessa voit hankkia osaamista ammatilliseen ydinosaamiseen ja täydentävään osaamiseen.
Ammatinharjoittajana tai yrittäjänä voit hankkia osaamista ammatilliseen ydinosaamiseen, täydentävään osaamiseen ja syventävään harjoittelujaksoon.
Vapaaehtoistyössä voit hankkia osaamista ammatilliseen ydinosaamiseen ja täydentävään osaamiseen.
1. Suunnitelma
Tutustu tarkasti opetussuunnitelmaasi, ammatillisen ydinosaamisen ja harjoittelujaksojen yleisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin sekä fysioterapia-alan osaamiskompetensseihin.
Laadi kirjallinen suunnitelma, jossa kuvaat, miten työ ja siinä syntyvä osaaminen suhteutuu opetussuunnitelman niihin osaamistavoitteisiin, joihin työkokemus mielestäsi vastaa.
Varaa aika tutoropettajallesi ja keskustele työn opinnollistamisesta osaksi henkilökohtaista opintosuunnitelmaasi (HOPS). Sovi tutoropettajan tai opettajan kanssa osaamisen osoittamisen tavasta ja arvioinnista. Osaamisen osoittamisen tapa voi olla esimerkiksi kirjallinen raportti, video tai portfolio.
Arviointitapa voi olla esimerkiksi itsearviointi, työnantajan tekemä arviointi tai oppimiskeskustelu. Sovi työn tekeminen osaksi opintojasi työpaikan yhteyshenkilön / lähiesimiehen kanssa.
2. Työn tekeminen
Työn tekeminen ja osaamisesi kehittyminen
3. Osaamisen todentaminen ja arviointi
Todenna osaamisesi aiemmin sovitulla tavalla tutoropettajalle tai opettajalle.
Arvioinnin jälkeen tutoropettaja tai opettaja dokumentoi opinnollistamisen Peppiin Sopimus-työkalua käyttäen.
Tutoropettaja tai opettaja vie suoritusmerkinnän opintosuoritusrekisteriisi.
Sairaanhoitajakoulutus - hoitotyö
Opinnollistamisella tarkoitetaan opintojen aikaista tutkinnon edellyttämän osaamisen hankkimista työsuhteessa. Opinnollistaminen on prosessi, jossa tunnistetaan edellytetty osaaminen, tavoitteellisesti kehitetään osaamista ja osoitetaan hankittu osaaminen. (Harkka-hanke)
Opinnollistaminen toteutetaan sairaanhoitajan tai lähihoitajan työsuhteessa.
Uusi ohje voimassa 1.8.2024 alkaen:
Lähihoitajan sijaisuuteen vaaditaan 60 op tai lähihoitajan tutkinto.
Lähihoitajan sijaisuudessa voi opinnollistaa harjoittelua enintään 20 op.
Samassa työyksikössä voi opinnollistaa eninetään 10 op.
Sairaanhoitajan sijaisuudessa työskentelyyn vaaditaan 140 op.
Suoritettuaan tämän opintopistemäärän opiskelija voi opinnollistaa kaikki loput opetussuunnitelman mukaiset harjoittelut sairaanhoitajan sijaisuudessa.
Samassa yksikössä voi opinnollistaa harjoittelua enintään 20 op/harjoittelu.
Muita opinnollistamisen reunaehtoja ovat seuraavat
Opinnollistettava kokonaisuus on vähintään 5 op:n laajuinen.
Harjoittelun opinnollistaminen on mahdollista, kun opinnot ovat edenneet opetussuunnitelman mukaisesti ja opinnollistamisesta on sovittu tuutoropettajan kanssa.
1. Suunnitelma
- Keskustele oman tutoropettajan kanssa työnsuhteen opinnollistamisesta osaksi harjoittelupolkua/ täydentävää osaamista sekä henkilökohtaista opintosuunnitelmaa esim. Hops-keskustelun yhteydessä.
- Laadi opinnollistamisen suunnitelma opinnollistamisen lomakepohjalle, jossa kuvaat miten työstä hankittu osaaminen vastaa opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita huomioiden omat henkilökohtaiset tavoitteesi.
- Lomakepohja, Lahti
- Lomakepohja, Lappeenranta
- Täyttämäsi lomake siirtyy tutorin allekirjoitettavaksi. Lomake toimii ilmoittautumisena opinnollistamisen työpajaan. Lomake tulee lähettää 2 viikkoa ennen valitsemaasi työpajaa tutorin allekirjoitettavaksi. Moodle sivustolla ilmoitetaan työpajojen ajankohdat.
- Vie Moodlessa olevaan kyseisen työpajan wikitaulukkoon nimesi.
2. Työssä syntyvän osaamisen näytettäväksi tekeminen
- Hyväksytyn opinnollistamisen suunnitelman toteuttaminen tavoitteiden mukaisesti.
- Opiskelija on sopinut opinnollistamisen osaksi opintojaan työpaikan yhteyshenkilön/ lähiesimiehen sekä tutoropettajan tai harjoittelusta vastaavan opettajan kanssa.
- Tavoitteellinen opiskelu ja osaamisen kehittyminen.
3. Osaamisen todentaminen ja arviointi
- Toteuta opettajaohjaajan kanssa sovitut tehtävät ja arvioinnit suunnitelman mukaisesti.
- Palauta dokumentit: itsearviointi, työnantajan edustajan arviointi, sovitut oppimistehtävät, dokumentti toteutuneista työtunneista Workseed -alustalle.
- Harjoittelusta/opintojaksosta vastaava opettaja vie arvioinnin Peppiin.
Sosionomikoulutus
1. Suunnitelma
Opiskelijan idea sisällyttää ennen opintojensa alkua saatua osaamista osaksi opintoja
Opiskelija aloittaa prosessin tutustumalla tarkasti opetussuunnitelmaan, osaamistavoitteisiin, oman alansa osaamiskompetensseihin ja arviointikriteereihin.
2. Osaamisen näkyväksi tekemisen tavat
Opiskelija varaa HOPS-keskustelun tutoropettajan / opintojakson opettajan kanssa
Opiskelija, tutoropettaja / opintojakson opettaja sopivat, miten opiskelijan ennen opintojen alkua saatu osaaminen suhteutuu opetussuunnitelman osaamistavoitteisiin.
Osaamisen osoittamisesta sopiminen ja tarvittaessa osaamisen täydentäminen
Opiskelija sopii tutoropettajan / opintojakson opettajan kanssa tavasta, jolla hänen ennen opintojensa alkua kerryttämänsä osaaminen todennetaan. Näyttötapa voi olla esimerkiksi raportti, video, portfolio. Arviointitapa voi olla esimerkiksi itsearviointi, työnantajan tekemä arviointi tai oppimis-/arviointikeskustelu.
Joissain tapauksissa voidaan sopia, että opiskelija täydentää aiemmin hankittua osaamistaan. Tämän toteutustavasta sovitaan yhdessä opintojakson opettajan kanssa.
Opiskelija tekee hakemuksen opintojakson opettajalle Pepin eAhot palvelussa ja valitsee sieltä: ”muun kuin koulutuksesta saadun osaamisen hyväksiluku.” Ohjeet hakemuksen kirjoittamiseen täältä.
3. Osaamisen todentaminen ja arviointi
Opiskelija todentaa osaamisensa aiemmin yhdessä sovitulla, arvioitavalla näyttötavalla. Tämä on hyvä kytkeä opintojaksoon.
Opintojakson opettaja vie suoritus- tai osasuoritusmerkinnän opintosuoritusrekisteriin.
Jos olet ennen opintojasi tehnyt työtä, joka tukee sosionomin ammattiin kehittymistä, voit hyödyntää osaamistasi orientoivaan harjoitteluun.
Harjoitteluun liittyvän osaamisen tunnustamisessa edellytetään:
Keskiössä on sosionomin osaaminen.
Toisen asteen sosiaali- ja terveysalan tai kasvatus- ja ohjausalan ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto tai kasvatus- ja yhteiskunnallisten aineiden kandi- tai maisteritutkinto.
Yhtäjaksoinen työkokemus vähintään 3kk tutkintoon valmistumisen jälkeen koulutusta vastaavassa tehtävässä (esim. lähihoitaja, lastenhoitaja, koulunkäynnin ohjaaja, henkilökohtainen avustaja, luokanopettaja).
1. Suunnitelma
Opiskelija tutustuu tarkasti opetussuunnitelmaan, harjoittelujaksojen yleisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin sekä sosiaalialan osaamiskompetensseihin.
Opiskelija keskustelee tutoropettajan ja harjoitteluvastaavan kanssa harjoittelun ahotoinnista.
2. Osaamisen todentaminen ja arviointi
Prosessi lähtee käyntiin eAhotin kautta Pepissä – hakemus toimitetaan harjoitteluvastaavalle ja se käsitellään harjoittelujakopäivinä. Hakemuksessa tulee kuvata työtehtävät ja niissä hankittu osaaminen orientoivan harjoittelun tavoitteisiin peilaten tarkasti. Liitteeksi tutkinto- ja työtodistus. Harjoitteluvastaava vie suorituksen Peppiin
Opinnollistamisella tarkoitetaan opintojen aikaista tutkinnon vaatiman osaamisen hankkimista työelämässä. Osaamista voi hankkia työsuhteisessa työssä, vapaaehtoistyössä, harrastuksissa tai muualla työelämässä. Opinnollistaminen on prosessi, jossa tunnistetaan edellytetty osaaminen, tavoitteellisesti kehitetään osaamista ja osoitetaan hankittu osaaminen. (Harkka-hanke 2020, LAB Duunimalli.)
Opintojakson opettaja määrittelee, onko opintojaksoa mahdollista opinnollistaa.
1. Suunnitelma, ennen työskentelyä
Opiskelija tutustuu tarkasti opetussuunnitelmaan, opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin sekä sosiaalialan kompetensseihin.
Opiskelija laatii kirjallisen osaamissuunnitelman, jossa kuvataan, miten työ ja siinä syntyvä osaaminen suhteutuu opetussuunnitelman niihin osaamistavoitteisiin, joihin työkokemus vastaa.
Opiskelija keskustelee tutoropettajan ja opintojakson opettajan kanssa työn opinnollistamisesta opintojaksolle. Opiskelija kuvaa suunnitelmassaan, miten työstä hankittu osaaminen suhteutuu opintojakson osaamistavoitteisiin (suunnitelman tallentaminen Peppiin).
Osaamissuunnitelmassa täytyy näkyä teoreettinen viitekehys.
Opiskelija ja opintojakson opettaja sopivat osaamisen näyttötavasta, arvioinnista sekä opintopistekertymästä. Näyttötapa voi olla esimerkiksi raportti, video, portfolio. Arviointitapa voi olla esimerkiksi itsearviointi, työnantajan tekemä arviointi tai oppimis-/arviointikeskustelu.
Opiskelija sopii opintojensa suorittamisesta työpaikan yhteyshenkilön tai lähiesimiehen kanssa.
2. Työskentelyn aikana
Tavoitteellinen työskentely on keskeistä ja osaamisen kehittyminen tavoitteena.
3. Osaamisen todentaminen ja arviointi
Opiskelija todentaa hankkimansa osaamisen aiemmin sovitulla näyttötavalla.
Suositeltavaa on yhdistää näytön antaminen opintojaksoon
Opintojakson opettaja ottaa vastaa näytön.
Arvioinnin jälkeen opintojakson opettaja antaa arvioinnin ja dokumentoi opinnollistamisen Peppiin Sopimus-työkalua käyttäen.
Työn opinnollistamisessa on kyse suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta, jossa harjoittelun toteuttaminen viedään työpaikalle. Keskiössä on sosionomin osaaminen.
Työsuhteissa (esim. lähihoitaja, lastenhoitaja, koulunkäynnin ohjaaja, henkilökohtainen avustaja), jotka tukevat sosionomin ammattiin kehittymistä, voidaan hankkia osaamista yhden harjoittelun osalta (sis. AHOT).
Lisäksi voi täydentävän osaamisen vapaasti valittaviin opintoihin (15op) ahotoida edellä mainittua työkokemusta. Näytön pohjana toimivat sosionomin AMK-kompetenssit (3-9 op valittavana 4 kompetenssialuetta, 10-15op kaikki kompetenssialueet).
Sosionomin työnkuvaa vastaavissa työsuhteissa saatavaa työkokemusta voi opinnollistaa kaikkiin harjoitteluihin.
Opinnollistaminen omassa työssä (mm. sosiaaliala, kasvatusala, nuorisotyö) on mahdollista, opinnollistamisen laajuudesta neuvoteltava tutoropettajan sekä harjoitteluvastaavan kanssa. Tilanteet ovat aina yksilöllisiä ja tapauskohtaisia.
1. Suunnitelma
Opiskelija tutustuu tarkasti opetussuunnitelmaan, harjoittelujaksojen yleisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin sekä sosiaalialan osaamiskompetensseihin.
Opiskelija keskustelee tutoropettajan ja harjoitteluvastaavan kanssa työn opinnollistamisesta harjoittelujaksolle, osaksi henkilökohtaista opintosuunnitelmaa.
Opiskelija sopii harjoittelun opinnollistamisen osaksi opintojaan työpaikan esihenkilön kanssa. Opetussuunnitelman mukaiset harjoittelutavoitteet tulee toteutua kyseisessä työpaikassa. Työpaikalta on nimettävä työelämäohjaaja.
Prosessi lähtee käyntiin eAhotin kautta Pepissä – hakemus toimitetaan harjoitteluvastaavalle ja se käsitellään harjoittelujakopäivinä. Hakemuksessa tulee kuvata lyhyesti sovitut työtehtävät ja opinnollistamisen suunniteltu ajallisuus sekä kirjata työpaikalta sovitun yhteyshenkilön tiedot. Hakemukseen liitetään työsopimus.
2. Työssä syntyvän osaamisen todentaminen ja arviointi
Opiskelija laatii henkilökohtaiset tavoitteet, raportoi ja dokumentoi harjoittelunsa Workseed-alustalle samalla tavalla kuin tavanomaista harjoittelua suorittava opiskelija.
Osaamisen arviointi yhteisessä arviointikeskustelussa ohjaavan opettajan ja työelämän edustajan kanssa. Harjoittelu ohjaava opettaja vie arvioinnin Peppiin.