Usein kysytyt IT-kysymykset
Tämän sivun sisällöstä vastaa LUT-tietohallinto (yhteydenotot: student.ithelpdesk@lut.fi).
LUT-tunnukseen liittyviä kysymyksiä:
LUT-tunnus on LUTissa ja LABissa käytössä oleva yleistunnus, jolla pääset kirjautumaan LUT-korkeakoulujen tarjoamiin palveluihin. Katso LUT-tunnus.
LUT-tunnukseen liittyy käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite. Kirjautumistunnuksena eri palveluihin käytetään joko käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitetta.
Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@student.lab.fi . Käyttäjätunnuksia on useita eri muotoisia. Jos olet ottanut opiskelupaikkasi vastaan loppuvuonna 2019 tai myöhemmin, niin käyttäjätunnuksesi on yleensä muotoa x012345.
Lisäksi jokainen opiskelija saa myös yksilöllisen opiskelijanumeron (esim. 000765432 tai 2091234).
Käyttäjätunnuksen ja sähköpostiosoitteen voit tarkistaa LUT-tunnuspalvelussa osoitteessa https://id.lut.fi/ . LABin opiskelijat näkevät opiskelijanumeronsa Pepissä.
Ensimmäisenä toimenpiteenä kannattaa vaihtaa salasana LUT-tunnuspalvelussa. Siihen löydät ohjeet täältä: LUT-tunnus ja kirjautuminen
Jos et pääse kirjautumaan LUT-tunnuspalveluun nykyisellä salasanallasi, yritä kirjautua jollakin suomi.fi:n tukemalla tunnistautumisvaihtoehdolla (esim. verkkopankkitunnukset).
Mikäli et saa vaihdettua salasanaasi tai et pääse kirjautumaan LUT-korkeakoulujen palveluihin uudellakaan salasanalla, olethan yhteydessä Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin.
Tarkista ensin, että annoit kirjautumistunnuksen oikeassa muodossa (kts. kysymys 2: Mitä ovat käyttäjätunnus, sähköpostiosoite, opiskelijanumero ja kirjautumistunnus?). Suurimpaan osaan palveluista voit käyttää kirjautumistunnuksena joko käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitetta. Kuitenkin Microsoft Office 365 -palveluihin ja eduroamiin pääset kirjautumaan vain sähköpostiosoitteella.
Jos kirjautumistunnus on oikein, vaihda seuraavaksi LUT-tunnuksesi salasana (kts. kysymys 3: LUT-tunnukseni ei toimi tai olen unohtanut salasanani, mitä teen?).
Salasanan vaihtamisen jälkeen, odota 15 minuuttia ja yritä kirjautumista uudestaan. Mikäli et vieläkään pääse kirjautumaan, olethan yhteydessä Opiskelijoiden IT-tukipalveluun. Kerro, mihin järjestelmään yrität kirjautua ja missä verkko-osoitteessa. Kerro, kuinka pitkälle pääset etenemään kirjautumisessa ja saatko jonkinlaisen virheilmoituksen. Jos mahdollista, lähetä tilanteesta kuvakaappaus, jossa näkyy virheilmoitus.
Muita asioita:
Unohda eduroam-verkko laitteesi verkkoasetuksissa ja liity siihen uudestaan.
Kirjautumistunnus on LUT-korkeakoulujen sähköpostiosoitteesi (esim. etunimi.sukunimi@student.lab.fi)
Käytä joko Eduroam CAT tai geteduroam -asennusohjelmaa verkkoyhteyden luomiseksi: Voit ladata nämä ohjelmien verkkosivuilta (Eduroam CAT / geteduroam) tai mobiililaitteesi sovelluskaupasta.
Lisää eduroam-ohjeita löydät eLABin IT-ohjeista.
Tutustu kirjautumisohjeisiin ja usein kysyttyihin Duo MFA kysymyksiin
Jos et ole aktivoinut Duo Mobile tunnusta koskaan tai tarvitset uudelle laitteelle aktivointiviestin
Tarkasta sähköpostisi, sinulla voi olla jo aktivointiviesti (tarkista myös roskaposti)
Tilaa itsellesi uusi aktivointiviesti osoitteesta https://id.lut.fi/duomfa
Syitä voi olla monia, esimerkiksi:
Uusi puhelin
Hajonnut puhelin/näyttö tai muuten käyttökelvoton laite
Tyhjentänyt puhelimen / Tehdasasetuksien palautus
Poistettu sovellus
Vaihtanut puhelinnumeron Sisussa/Pepissä (tästä lähtee kyllä automaattisesti aktivointiviesti uudelle numerolle, samoihin sähköposteihin mitkä on henkilötietoihin annettu)
Viestin QR-koodi ja aktivointilinkki on vanhentunut, eikä toimi
Webropol on LUT-korkeakouluissa käytössä oleva kysely- ja raportointityökalu. Webropoliin kirjaudutaan LUT-tunnuksella osoitteessa webropol.lab.fi.
Ohjeita Webropol-kyselyiden tekemiseen löytyy Webropolin verkkosivuilta. Kirjaudu ensin Webropoliin ja sen jälkeen löydät Webropolin verkkosivun oikeasta ylänurkasta linkin "Tuki ja ohjeet", josta löytyy paljon ohjeita, mm. laaja opas "Webropol 3.0 suomenkielinen opas, PDF".
LUT-kauppakorkeakoulun opiskelijat käyttävät näitä Refinitivin työkaluja talousdatan hankkimiseen. Refiniv tunnettiin aiemmin nimellä Thomson Reuters Financial & Risk sekä Refinitiv Eikon.
Refinitiv Workspace (entinen Eikon) ja Datastream ovat eri käyttöliittymiä, joilla Refinitivistä saa ladattua dataa. Workspace on Refinitivin uusin sovellus ja sen kautta dataa saa ladattua suoraan Exceliin. Datastream on vanhempi käyttöliittymä ja se ei enää toimi Excelin uusien versioiden kanssa.
Datastream poistui käytöstä 1.10.2021.
Thomson One poistui käytöstä 14.4.2022.
Refinitiv Workspace on ollut käytössä LUT VDI -etäkäyttöpalvelun kautta 27.9.2021 alkaen. Refinitivia voivat käyttää sekä LUTin ja että LABin opiskelijat. Kun haluat käyttää Refinitivia, kirjaudu LUT VDI -etäkäyttöpalveluun omien LUT-tunnustesi sijaan Refinitiv-tunnuksilla. Refinitiv-tunnusten salasanat voit pyytää LUT-kauppakorkeakoulusta. Lähetä pyyntö LUTin tai LABin sähköpostiosoitteesta. Lisätietoja Refinitiv Workspacen käytöstä ja tunnusten pyytämisestä löydät ohjeesta.
Windows-tietokoneissa voimme suositella Microsoft Defenderiä. Se on tietoturvasovellus, joka auttaa suojaamaan haittaohjelmilta sekä tarjoaa reaaliaikaista verkkosuojausta. Lisänä toimii Microsoft Defenderin palomuuri, joka määrittää mitä verkkoliikennettä sallitaan ja estetään. Microsoft Defender sisältyy Microsoft 365 Family tai Personal-tilauksiin ilman lisämaksua.
Microsoft Defenderiä suosittelememme käytettäväksi myös mobiililaitteissa.
MacOS-käyttöjärjestelmissä on sisäänrakennettuna virustorjuntateknologia nimeltään Xprotect haittaohjelmien tunnistamista ja poistoa varten. Gatekeeper-suojausteknologialla varmistetaan, että MacOS-laitteissa toimii vain luotettu ohjelmisto joka on tunnetuilta kehittäjiltä.
Tiedot tallennetaan ja siirretään salatun yhteyden yli Microsoftin pilvipalveluun. Tiedot säilytetään EU/ETA alueella.
Toistuuko jokin sama LUT-korkeakoulujen IT-asioihin liittyvä kysymys kaveriporukassasi? Kerro se meille (student.ithelpdesk@lut.fi), niin lisätään tähän vastaus siihen :)