Opiskelijoiden IT-tukipalvelut
LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston ja opiskelijoille IT-tukipalveluita tuottaa LUT-yliopiston tietohallinto. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut auttaa erityisesti LUT-tunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja tällaiset ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.
Opiskelijoiden IT-tukipalvelu auttavaa näissä asioissa
- Uuden LUT-tunnuksen aktivoiminen
- Vahvennetun tunnistautumisen (DUO-MFA) kirjautumisongelmat
- Unohtuneen salasanan palautus
- LUT-tunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat (erityisesti kirjautumisongelmat Moodleen, Sisuun, Peppiin, Office 365 -palveluihin, LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun ym.)
- Ennen yhteydenottoa suosittelemme vaihtamaan salasanan, mikä usein korjaa kirjautumisongelmat
- Kirjautumisongelmat tulostimille ja muut tulostinongelmat
- Voit itse liittää kulunvalvonta-avaimen (tai muun sirullisen kortin/avaimen) tulostusjärjestelmään ja kirjautua tulostimille helposti sen avulla
LUT-korkeakoulujen henkilökunnan jäsenet voivat myös noutaa uuden LUT-tunnuksen tai unohtuneen salasanan tai käydä liittämässä kulunvalvonta-avaimen tulostusjärjestelmään Opiskelijoiden IT-tukipisteellä. Ota virallinen henkilöllisyystodistus mukaan. Muissa IT-asioissa henkilökuntaa palvelee LUT-tietohallinnon helpdesk.
Mitkä asiat eivät kuulu opiskelijoiden IT-tuen palveluihin
Yhteystiedot ja palveluajat
Sähköpostitse palvelemme jokaisena arkipäivänä (ma-pe). Muiden yhteydenottokanavien aukiolon voit tarkistaa alla olevasta taulukosta.
Ennen yhteydenottoa suosittelemme tarkistamaan, löydätkö vastauksen IT-ongelmaasi
- uusimmista tiedotteistamme tai
- usein kysytyistä kysymyksistä tai
- eLABin IT-ohjeista tai
- ohjeista kirjautumiseen.
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna ma-pe klo 10-14:
Chat 24/7 | Chatbot Neo vastaa kysymyksiin eLABissa ja se löytyy eLAB sivuston alaoikeasta nurkasta (mainosten estoon käytettävät selainlisäosat voivat estää keskustelulaatikon näkymisen) |
Sähköposti ma-pe | student.ithelpdesk@lut.fi |
Puhelin ma-pe klo 10-12 | +358 29 446 2777 (numeroon ei voi lähettää tekstiviestejä) 30.4. saakka, avataan jälleen elokuussa |
IT-tukipisteet ti klo 12-14 | Tiistaisin klo 12-14 kampuksilla
|
Etätapaamiset ajanvarauksella ma-pe | Etätapaaminen Teams -sovelluksella. Lisätietoja löydät tämän taulukon alapuolelta. |
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita. Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan tällä verkkosivulla.
Lukukausien alussa molempien kampusten IT-tukipisteet ovat avoinna ma-pe. Puhelin ja IT-tukipisteet ovat suljettuja noin 1.5.-15.8. ja 15.12.-1.1. Tarkat päivämäärät ilmoitetaan vuosittain lähempänä sulkuajankohtia.
Kevät 2025: IT-tukipisteiden ja puhelinpalvelun aukioloajat
IT-tukipisteet ja puhelinpalvelu ovat suljettuina 1.5. alkaen kesätauon vuoksi. Kesätauon aikana yhteydenotot hoidetaan ainoastaan sähköpostitse. Apunasi kysymyksiin vastaamassa ja vinkkejä antamassa on myös Neo-chatbottimme. Tukipisteet ja puhelinpalvelu avataan jälleen elokuussa.
Etätapaamiset ajanvarauksella
Voit varata Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin 15 minuutin tapaamisen, jonka aikana voit saada apua LUT-tunnuksen ongelmaasi. Etätapaamiset toteutetaan Microsoft Teams -sovelluksen avulla.
Jos et pääsekään osallistumaan tapaamiseen varaamallasi ajalla tai sait asian ratkaistua jo ennen ajanvarausta, muista perua tai siirtää ajanvarauksesi!
Tunnus- ja IT-ongelmia ei voida aina ratkaista välittömästi ja tällaisissa tilanteissa olemme sinuun yhteydessä vielä tapaamisen jälkeen. Etätapaamisen aikana voit esimerkiksi jakaa meille työpöytäsi ja näyttää, millaisen virheilmoituksen saat, kun yrität kirjautua johonkin palveluumme.
Muistathan, että opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea oman laitteen käyttöön eli esimerkiksi Wordin sivunumerojen tai oman tietokoneen kovalevyongelman kanssa emme voi auttaa.