Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

kansikuva

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

16.4.2024: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa käyttökatko

LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa (etätyöpöytä) on havaittu tänään aamulla vikatilanne eikä palvelu ole tällä hetkellä käytettävissä. LUT-tietohallinto on aloittanut ongelman tutkimisen ja korjaamisen.

Päivitys 16.4. klo 11:20: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu on nyt osittain korjattu. Tällä hetkellä voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua ulkoverkon kautta, mutta sisäverkossa palvelu ei vielä toimi. Eli omalta tietokoneelta pääset kirjautumaan LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun ja voit käyttää sitä normaalisti. Kampusten ja alueyksiköiden tietokoneilta (kirjastoissa ja tietokoneluokissa) LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun ei vielä pääse kirjautumaan.

Päivitys 16.4. klo 12:45: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu on nyt kokonaan korjattu ja voit käyttää sitä jälleen sekä omalta tietokoneeltasi että kampusten ja alueyksiköiden tietokoneilta. LUT-tietohallinto pahoittelee häiriötä.

11.4.2024: Turnitin-palvelussa käyttökatko la 20.4.

Turnitin-palvelussa on viiden tunnin huoltokatko, joka alkaa lauantaina 20.4. klo 17:00 ja päättyy klo 22:00. Katkon aikana LUT-korkeakoulujen Turnitin-toiminnot eivät ole käytettävissä tai niissä saattaa esiintyä häiriöitä. Tarkemmat tiedot katkon vaikutuksista ja tilannetiedon sen etenemisestä löydät Turnitinin statussivulta.

14.3.2024: Turnitin-palvelussa käyttökatko la 16.3.

Turnitin-palvelussa on neljän tunnin huoltokatko, joka alkaa lauantaina 16.3. klo 16:00 ja päättyy klo 20:00. Katkon aikana LUT-korkeakoulujen Turnitin-toiminnot eivät ole käytettävissä. Tarkemmat tiedot katkon vaikutuksista ja tilannetiedon sen etenemisestä löydät Turnitinin statussivulta.

16.2.2024: Moodlessa käyttökatko ti 20.2. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 20.2.2024 klo 7:00-8:00 käyttökatko tietoturvapäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

12.2.2024: Moodlessa käyttökatko ti 13.2. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 13.2.2024 klo 7:00-8:00 käyttökatko. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

Syksy 2023

19.12.2023: Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden aukioloajat vuodenvaihteessa ja vuoden 2024 uudet aukioloajat

Loppuvuosi 2023:

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden puhelin sekä Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ovat suljettuna 16.12.2023-1.1.2024.

Opiskelijoiden IT-tukipisteet olivat viimeistä kertaa tänä vuonna avoinna tiistaina 12.12. Puhelin palveli perjantaihin 15.12. klo 14:00 asti. Vuoden kahden viimeisen viikon ajan palvelemme sähköpostin välityksellä. Voit myös varata Teams-etätapaamisen tai ratkaista IT-ongelmasi chatbotin avulla.

Sähköpostitse palvelemme ma-pe muulloin paitsi juhlapyhinä. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on vuodenvaihteessa kokonaan suljettu siis vain ke 6.12. (itsenäisyyspäivä), ma 25.12. (joulupäivä), ti 26.12. (tapaninpäivä) ja ma 1.1. (uudenvuodenpäivä).

Alkuvuosi 2024:

Puhelin otetaan käyttöön jälleen tiistaina 2.1.2024 ja puhelimella tavoitat meidät jatkossa ma-pe klo 10-12.

Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat avoinna poikkeuksellisesti 2.-19.1.2024 ma-pe klo 12-14. IT-tukipisteiden uusi aukioloaika ti 23.1. alkaen on ti ja to klo 12-14. 

Lahdessa Opiskelijoiden IT-tukipiste muuttaa huoneeseen C205 loppuvuoden aikana. Ti 2.1. alkaen palvelemme siis samassa tilassa Opiskelijoiden asiakaspalvelun (”opintotoimisto”) kanssa. Lappeenrannassa Opiskelijoiden IT-tukipiste palvelee edelleen luokan 1304 edessä.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot ja aukioloajat 2.1.2024 alkaen:

Sähköposti
(ma-pe)
student.ithelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ma-pe klo 10-12)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(ti ja to klo 12-14, 
2.-19.1.2024 ma-pe)
Avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 12-14, poikkeusaukiolo 2.-19.1.2024 ma-pe klo 12-14.
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä.
Lahdessa huoneessa C205.
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
15 minuutin Teams-tapaaminen. Varaukset viimeistään tuntia etukäteen, lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studentithelpdesk
15.12.2023: Moodlessa käyttökatko ti 19.12. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 19.12.2023 klo 7:00-8:00 käyttökatko tietoturvapäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.
 

3.11.2023: Mobiilitulostuksessa ongelmia3.11.2023: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. Järjestelmän toimittaja tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä LUTin ja LABin tietokoneilta (esim. tietokoneluokista ja kampusten kirjastoista). Tulostinajurit on asennettu valmiiksi kampusten ja alueyksiköiden tietokoneille. Kirjaudu ensin tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Lisätietoja ja ohjeita tulostamisesta löydät IT-ohjeista.

Päivitys pe 3.11. klo 17:00: Mobiilitulostusta ei valitettavasti saada korjattua tänään.

Päivitys ma 6.11. klo 13:35: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Vikatilanteen aikana sähköpostitse tulostuspalvelimelle lähetetyt tiedostot purkautuvat jonosta vähitellen tämän päivän aikana ja sen jälkeen ne näkyvät tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi).

Kun tiedosto on purkautunut jonosta, se on tulostettavissa 72 tunnin ajan. Jos et käy tulostamassa tiedostoasi tämän ajan kuluessa, se poistuu tulostuspalvelimelta (kuten normaalistikin). 

26.10.2023: Turnitin-palvelussa käyttökatko la 28.10.

Turnitin-palvelussa on puolen tunnin huoltokatko, joka alkaa lauantaina 28.10. klo 11:00 ja päättyy klo 11:30. Turnitin ei ole käytettävissä katkon aikana.

25.10.2023: Examiin kirjautumisessa ongelmia

LUTin ja LABin Exam-järjestelmiin kirjautuminen ei toimi. Ongelmaa tutkitaan. 

Päivitys 25.10. klo 14:23: Vika on nyt korjattu. Kirjautumisongelma esiintyi klo 12:25-14:00 välillä.

19.10.2023: Pepissä käyttökatko viikolla 43

Pepissä on käyttökatko versiopäivityksen vuoksi viikolla 43. Käyttökatko alkaa tiistaina 24.10.2023 klo 8:00. Käyttökatko kestää 1-2 päivää, jolloin Peppi on kokonaan suljettu. Lisätietoja aikataulusta.

25.9.2023: Moodlen vikatilanne pe 22.9.

Moodle oli vikatilanteen takia pois käytöstä perjantaina 22.9.2023 noin klo 7:25-22:00. Järjestelmä palautettiin torstain 21.9.2023 klo 20:00 tilanteeseen. Valitettavasti aikavälillä 21.9.2023 klo 20:00 - 22.9.2023 klo 7:25 Moodleen tallennettuja tietoja ei ole saatavilla.

25.8.2023: Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot – uusi sähköpostiosoite!

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden sähköpostiosoite on vaihtunut. Tavoitat meidät jatkossa osoitteesta student.ithelpdesk@lut.fi .

IT-tukipisteet molemmilla kampuksilla ovat poikkeuksellisesti avoinna 28.8.-29.9. ma-pe klo 12-14.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot:

Sähköposti
(ma-pe)
student.ithelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(tiistaisin,
28.8.-29.9. ma-pe)
Avoinna tiistaisin klo 10-14, poikkeusaukiolo 28.8.-29.9.2023 ma-pe klo 12-14.
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä.
Lahdessa huoneessa A136.
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
15 minuutin Teams-tapaaminen. Varaukset viimeistään tuntia etukäteen, lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studentithelpdesk
21.8.2023: Moodlessa käyttökatko ti 22.8. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 22.8.2023 klo 7:00-8:00 käyttökatko. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

11.8.2023: Turnitin-palvelussa käyttökatko la 12.8.

Turnitin-palvelussa on huoltokatko, joka alkaa lauantaina 12.8. klo 17:00 ja päättyy sunnuntaina 13.8. klo 01:00. Turnitin ei ole käytettävissä katkon aikana.

1.8.2023: Moodlessa käyttökatko to 3.8. klo 7-16

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on torstaina 3.8.2023 klo 7:00-16:00 käyttökatko versiopäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

31.7.2023: Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden aukiolo elokuussa

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palveli kesällä 31.7. asti vain sähköpostitse. Elokuussa otamme jälleen käyttöön muutkin yhteydenottokanavamme.

Etätapaamiset ovat jo varattavissa tiistaista 1.8.2023 eteenpäin.

Puhelin on käytössä keskiviikosta 2.8.2023 alkaen. Puhelin on suljettu edelleen tiistaisin.

IT-tukipisteet Lahden ja Lappeenrannan kampuksella avataan tiistaina 15.8.2023.

IT-tukipisteiden aukioloajat syksyllä 2023:

  • ti 15.8. klo 10-14
  • ti 22.8. klo 10-14
  • ma 28.8. - pe 29.9. poikkeuksellisesti ma-pe klo 12-14
  • ti 3.10. alkaen jälleen normaalisti tiistaisin klo 10-14.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot:

Sähköposti
(ma-pe)
studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(15.8. alkaen)
Avoinna tiistaisin klo 10-14, poikkeusaukiolo 28.8.-29.9.2023 ma-pe klo 12-14.
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä.
Lahdessa huoneessa A136.
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
15 minuutin Teams-tapaaminen. Varaukset viimeistään tuntia etukäteen, lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk

 

Kevät 2023

22.5.2023: Moodlessa käyttökatko ti 23.5. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 23.5.2023 klo 7:00-8:00 käyttökatko. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

28.4.2023: Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna koko kesän

Kesällä tavoitat Opiskelijoiden IT-tukipalvelut parhaiten sähköpostitse. Myös chatbot vastaa kysymyksiin eLABissa ja eLUTissa koko kesän.

1.5. alkaen puhelin, etätapaamiset ajanvarauksella ja Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat suljettuja.

1.8. alkaen puhelin ja etätapaamiset ovat jälleen käytössä. Puhelin on suljettu edelleen tiistaisin (myös ti 1.8.2023). IT-tukipisteet avataan elokuun puolivälissä.

Sähköpostitse palvelemme koko kesän ajan!

Sähköpostistudenthelpdesk@lut.fi
Palvelee ma-pe koko kesän (paitsi pe 23.6.)
ChatbotLUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
Etätapaamiset ajanvarauksella15 minuutin Teams-etätapaamiset, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
Ei käytössä 1.5.-31.7.
Puhelin+358 29 446 2777
Ei käytössä 1.5.-31.7. eikä tiistaisin.
IT-tukipisteetSuljettu 1.5. alkaen. IT-tukipisteet Lappeenrannan (luokan 1304 edessä) ja Lahden (huoneessa A136) kampuksilla avataan elokuun puolivälissä.

Jos haluat palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä Lappeenrannan tai Lahden kampuksella ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin voimme tavata IT-tukipisteellä. Huomioithan kuitenkin, että kesälomista johtuen molemmilla kampuksilla ei ole koko kesän ajan paikalla Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden henkilökuntaa.

6.4.2023: Opiskelijoiden IT-tukipisteet avoinna myös torstaisin

Huhtikuussa Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat avoinna molemmilla kampuksilla tiistain lisäksi myös torstaisin klo 10-14. Lappeenrannan IT-tukipiste on ollut jo maaliskuun lopussa avoinna myös torstaisin, mutta huhtikuun ajaksi kahden viikoittaisen aukiolopäivän kokeilu laajennetaan myös Lahteen.

Etänä palvelemme edelleen normaalisti sähköpostin, puhelimen, chatbotin ja etätapaamisten kautta.

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut (sähköposti, puhelin, IT-tukipisteet, etätapaamiset ajanvarauksella) on suljettu pääsiäisen ajan (7.-10.4.). Chatbot palvelee 24/7 eLUTissa ja eLABissa.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot:

Sähköposti
(ma-pe)
studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(30.4.2023 asti ti ja to)
Avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä.
Lahdessa huoneessa A136.
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
Voit varata 15 minuutin etätapaamisen, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
31.3.2023: Pepissä käyttökatko ma 3.4. alkaen

Pepissä on versiopäivityksen takia noin viikon pituinen käyttökatko 3.4.2023 klo 8:00 alkaen. Peppi on kokonaan kiinni käyttökatkon ajan. Myöskään opettajat eivät pääse viemään arviointeja rekisteriin Pepin ollessa kiinni. Samoin opiskelijapalvelut eivät voi auttaa opintorekisteriin tai opintotodistuksiin liittyvissä asioissa.

Lisätietoja ja ohjeita.

29.3.2023: Liikkeellä huijausviesti otsikolla ”E-Mail Portal Login”

Jos olet saanut sähköpostiviestin, jonka otsikko on ”E-Mail Portal Login”, niin poista viesti. Älä klikkaa mitään viestissä olevaa linkkiä!

Jos olet kuitenkin mennyt linkin osoittamalle sivulle, on suositeltavaa, että vaihdat heti LUT-tunnuksesi salasanan LUT-tunnuspalvelussa (https://id.lut.fi/). Jos olet syöttänyt LUT-tunnuksesi ja salasanasi kyseiselle sivulle, ole välittömästi yhteydessä Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin.

21.3.2023: Moodlessa käyttökatko ke 22.3. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on keskiviikkona 22.3.2023 klo 7:00-8:00 käyttökatko tietoturvapäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

3.2.2023: Duo Mobile -sovellusta ei voi asentaa enää Android-versioille 8 tai 9 eikä iOS-versiolle 13

LUT-korkeakouluissa on otettu käyttöön vahvennettu tunnistautuminen (MFA = Multi Factor Authentication). Palvelun käyttämiseen tarvitset Duo Mobile -mobiilisovelluksen, joka sinun tulee asentaa sellaiselle mobiililaitteellesi, joka on aina mukanasi, kun haluat kirjautua LUT-korkeakoulujen palveluihin.

9.2.2023 alkaen Duo Mobilen asentaminen ei enää onnistu Android-versioille 8 tai 9 eikä iOS-versiolle 13 (eikä näitä vanhemmille versioille). Jos olet jo asentanut Duo Mobilen näille versioille, voit edelleen käyttää sitä vahvennettuun tunnistautumiseen. Jos et voi päivittää puhelimeesi uudempaa iOS- tai Android-versiota, asenna Duo Mobile ennen 9.2.2023! Lisätietoja: Android ja iOS.

MFA on tekniikka, jossa käytetään kahta erillistä tunnistautumistapaa ennen kuin kirjautuminen onnistuu. Tämä tehdään käyttäjien tietoturvan parantamiseksi ja väärinkäytösten estämiseksi. Ensin kirjaudut normaalisti LUT-tunnuksellasi ja salasanallasi. Sen jälkeen sinua pyydetään tunnistautumaan vielä uudestaan Duo MFA -palvelun kautta.

Lisätietoja LUT-korkeakoulujen vahvennetusta tunnistautumisesta.

30.1.2023: Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee tällä hetkellä useiden eri kanavien kautta.

Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat pääasiassa auki tiistaisin, mutta lähiaikoina niiden aukioloissa on joitakin muutoksia. Tarkistathan aukioloajat yhteystietosivultamme.

Talven ajan molemmilla kampuksilla ovat avoinna myös Duo MFA -infopisteet ja ID check -pisteet. Toistaiseksi ne ovat avoinna ma-pe. Duo MFA -infopisteeltä saat apua ja vastauksia kysymyksiin liittyen Duo MFA -järjestelmään ja Duo Mobile -mobiilisovellukseen. ID check -pisteellä voit todistaa henkilöllisyytesi LUT-tunnuksen saamista varten.

Etänä Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee sähköpostin, puhelimen ja chatbotin kautta sekä voit myös varata 15 minuutin Teams-etätapaamisen.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot:

Sähköposti
(ma-pe)
studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(tiistaisin)
Avoinna tiistaisin klo 10-14.
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä.
Lahdessa huoneessa A136.
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
Voit varata 15 minuutin etätapaamisen, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
Duo MFA -infopisteet & ID check -pisteet
(ma-pe, avoinna talven 2022-2023 ajan)
Aukioloajat 30.1.2023 alkaen (aukioloajat voivat supistua talven edetessä):
Lahti: ma-pe klo 14-15, KOEn jäsenpalvelupisteen vieressä (huoneen A141 vieressä).
Lappeenranta: ma-to klo 14-16, pe klo 14-15, Street Cafen vieressä (1-rakennus, 3. kerros).
17.1.2023: Käyttökatko Moodlessa ti 17.1. illalla

Levyjärjestelmän päivityksistä johtuen Moodle joudutaan laittamaan huoltotilaan tiistaina 17.1. alkaen klo 21:00. Katko kestää 5-6 tuntia. Katkon aikana Moodlea ei voi käyttää.

16.1.2023: Olen uusi opiskelija, miten saan LUT-tunnukseni?

Voit aktivoida uuden LUT-tunnuksesi LUT-tunnuspalvelussa (https://id.lut.fi/). LUT-tunnuspalveluun kirjaudut suomi.fi-tunnistuksen kautta esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tunnistautumalla.

Jos ei voi käyttää LUT-tunnuspalvelua, ole yhteydessä Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin tai käy noutamassa LUT-tunnuksesi Opiskelijoiden IT-tukipisteeltä Lahden tai Lappeenrannan kampukselta. Ota mukaan henkilöllisyystodistus. Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat pääasiassa avoinna vain tiistaisin.

Voit myös käydä todistamassa henkilöllisyytesi LUT-tunnuksen saamista varten väliaikaisilla ID check -pisteillämme Lahden tai Lappeenrannan kampuksella. Väliaikaiset ID check -pisteet ovat avoinna tammikuun loppuun asti.

Hyväksymme seuraavat henkilöllisyystodistukset: kansainvälinen passi, EU/ETA-alueen henkilökortti, suomalainen ajokortti, Suomen oleskelulupakortti.

Lahden ID check -piste on KOEn jäsenpalvelupisteen vieressä (huoneen A141 vieressä) ja se on avoinna

  • ma-pe klo 14-15.

Lappeenrannan ID check -piste on Street Cafen vieressä (1-rakennuksen 3. kerros) ja se on avoinna

  • ma-pe klo 14-16.

Väliaikaiset ID check -pisteemme toimivat Duo MFA -infopisteidemme yhteydessä, joten voit samalla käynnillä kysellä vinkkejä vahvennetusta tunnistautumisesta (Duo MFA).

Lisätietoja LUT-tunnuksesta.

9.1.2023: Duo MFA -infopisteet avataan jälleen 9.1.2023

Duo MFA -infopisteet avataan jälkeen joulutauon jälkeen 9.1.2023. Duo MFA -Infopisteiltä saat apua ja vastauksia kysymyksiin liittyen Duo MFA -järjestelmään ja Duo Mobile -mobiilisovellukseen. Infopisteet ovat avoinna talven 2022-2023 ajan.

Lahden infopiste on KOEn jäsenpalvelupisteen vieressä (huoneen A141 vieressä) ja se on avoinna

  • ma-pe klo 14-15.

Lappeenrannan infopiste on Street Cafen vieressä (1-rakennuksen 3. kerros) ja se on avoinna

  • ma-pe 9.-13.1.2023 klo 14-15
  • ma 16.1. alkaen ma-pe klo 14-16.

Lisätietoja Duo MFA -järjestelmästä.

 

Syksy 2022

19.12.2022: Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden aukiolo vuodenvaihteessa

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden puhelin ja IT-tukipisteet on suljettu 19.12.2022-8.1.2023. Sähköpostitse palvelemme kuitenkin normaalisti. Voit myös varata 15 minuutin Teams-etätapaamisen. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on kokonaan suljettu vain tapaninpäivänä 26.12.2022 ja loppiaisena 6.1.2023.

Viikolla 2 Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat poikkeuksellisesti avoinna maanantaina 9.1. klo 10-14 ja keskiviikkona 11.1. klo 10-14. Tiistaina 10.1. Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat suljettuja.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden aukioloajat.

22.11.2022: Tietokoneluokkien ohjelmalistat on päivitetty

IT-ohjeista löydät listan molempien kampusten tietokoneluokista ja niissä olevien tietokoneiden lukumäärästä. Samalta ohjesivulta löydät myös taulukot (pdf-tiedostoina) tietokoneluokkiin asennetuista ohjelmista. Nämä taulukot on päivitetty marraskuussa.

TimeEditistä voit tarkistaa, milloin tietokoneluokissa on varauksia ja milloin ne ovat vapaita. Tiesithän, että voit käyttää monia tietokoneluokkiin asennettuja ohjelmia myös LUT-VDI -etäkäyttöpalvelun kautta vaikka kotisohvalta käsin?

17.11.2022: Vahvennettu tunnistautuminen (Duo MFA) otetaan käyttöön

Päivitys 16.1.2023:
Duo MFA:n käyttöönoton siirtymäaika on päättymässä. Vahvennettu tunnistautuminen kytkeytyy päälle vaiheittain 17.1.2023 lähtien myös niille LABin opiskelijoille, jotka eivät vielä ole aktivoineet Duo Mobile -sovellusta.

Päivitys 8.12.2022:
Liukuvasti 8.12.2022 alkaen et pääse enää kirjautumaan LABin järjestelmiin ilman Duo Mobile -sovelluksella tehtävää vahvennettua tunnistautumista.

Päivitys 30.11.2022 klo 17:
Ensimmäiset opiskelijat ovat nyt saaneet Duo Mobilen aktivointiviestin lähettäjältä LUT Duo <noreply@lut.fi>. Jos et saa viestiä tänään, älä hätäile. Jatkamme aktivointiviestien lähettämistä huomenna 1.12.2022.

Päivitys 27.11.2022:
Duo MFA -järjestelmän käyttöönotto siirtyy keskiviikkoon 30.11.2022.

LABin opiskelijoille lähetetään keskiviikosta 30.11. alkaen henkilökohtainen linkki ja qr-koodi, joiden avulla opiskelijoiden pitää aktivoida Duo Mobile -mobiilisovellus. Sovellus pitää aktivoida viimeistään 7.12.2022.

Alkuperäinen tiedote:

LUT-korkeakouluissa otetaan käyttöön opiskelijoille vahvennettu tunnistautuminen (MFA = multi factor authentication) lukuvuonna 2022-2023.

LABin opiskelijat ottavat käyttöön Duo MFA:n loppuvuonna 2022.
LUTin opiskelijat ottavat käyttöön Duo MFA:n alkuvuonna 2023.

MFA on tekniikka, jossa käytetään kahta erillistä tunnistautumistapaa ennen kuin kirjautuminen onnistuu. Tämä tehdään käyttäjien tietoturvan parantamiseksi ja väärinkäytösten estämiseksi. Ensin kirjaudut normaalisti LUT-tunnuksellasi ja salasanallasi. Sen jälkeen sinua pyydetään tunnistautumaan vielä uudestaan Duo MFA-palvelun kautta. Palvelun käyttämiseen tarvitset Duo Mobile -mobiilisovelluksen, joka sinun pitää asentaa sellaiselle mobiililaitteellesi, joka on aina mukanasi, kun haluat kirjautua LUT-korkeakoulujen palveluihin.

Kun Duo MFA-palvelu otetaan käyttöön, saat sähköpostiviestin lähettäjältä LUT Duo <noreply@lut.fi>. Viestissä sinua kehotetaan ottamaan käyttöön Duo Mobile -sovellus ja aktivoimaan se sähköpostiviestissä olevan linkin tai QR-koodin kautta. Sinun pitää asentaa ja aktivoida Duo Mobile -sovellus viimeistään 7.12.2022. Tämän jälkeen kirjautuminen esimerkiksi Moodleen, sähköpostiin ja muihin LABin palveluihin ei ole enää mahdollista ilman vahvennettua tunnistautumista.

Aikataulu (LAB):

  • Tarkista Pepistä puhelinnumerosi oikea kirjoitusasu (+ alussa ennen maakohtaista suuntanumeroa ja sen jälkeen vain numeroita, ei välilyöntejä). Asenna puhelimeesi ja/tai muuhun mobiililaitteeseesi Duo Mobile -sovellus laitteesi sovelluskaupasta.
  • 28.11.2022 30.11.2022 alkaen: LAB-ammattikorkeakoulu ottaa käyttöön monivaiheisen tunnistautumisen (Duo MFA) ja jokaiselle opiskelijalle lähetetään henkilökohtainen linkki, jonka avulla Duo Mobile -sovellus aktivoidaan.  
  • 28.11.-7.12.2022 30.11.-7.12.2022: Jokaisen LABin opiskelijan on aktivoitava Duo Mobile -mobiilisovellus.
  • 8.12.2022 8.12.2022 alkaen liukuvasti: Et pääse enää kirjautumaan LABin järjestelmiin ilman Duo Mobile -sovelluksella tehtävää vahvennettua tunnistautumista.

Lisätietoja ja ohjeita Duo MFA:sta löydät IT-ohjeista ja sinne lisätään vielä ohjeita Duo MFA:sta marraskuun lopussa.

1.11.2022: Osa sähköposteista jäänyt saapumatta palveluosoitteisiin ma 31.10.

Järjestelmän vikatilanteen takia osa Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin lähetetyistä sähköposteista on jäänyt saapumatta perille ma 31.10. klo 16:01-17:05.

Ongelma koskee muutamia LUT-korkeakoulujen palveluosoitteita, joista opiskelijoiden käytössä ovat studenthelpdesk@lut.fi (Opiskelijoiden IT-tukipalvelut), sisuhelp@lut.fi (LUTin opiskelijoiden Sisu-opintotietojärjestelmän tekniset haasteet) ja lukkaritiimi@lut.fi (esim. jatko-opiskelijoiden väitössalien varaukset).

Jos olet lähettänyt sähköpostia näihin osoitteisiin ma 31.10. klo 16:01-17:05, pyydämme sinua lähettämään viestisi uudestaan.

1.11.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä LUTin ja LABin tietokoneilta (esim. tietokoneluokista ja kampusten kirjastoista). Tulostinajurit on asennettu valmiiksi kampusten ja alueyksiköiden tietokoneille. Kirjaudu ensin tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Lisätietoja ja ohjeita tulostamisesta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 1.11. klo 13:30: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Vikatilanteen aikana sähköpostitse tulostuspalvelimelle lähetetyt tiedostot näkyvät nyt tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi). Kuten normaalisitkin, tiedostot ovat tulostettavissa 72 tunnin ajan, jonka jälkeen ne poistuvat palvelimelta.

31.10.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia (toimii vain sisäverkossa)

LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun kirjautuminen toimii tällä hetkellä vain kampuksien ja alueyksiköiden sisäverkossa ja vain käyttämällä palvelua suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1 allaolevassa listassa). LUT-VDI ei toimi tällä hetkellä, jos käytät sitä ulkoverkosta (esim. kotoa tai eduroamin kautta). Kun yrität avata ulkoverkosta käsin LUT-VDI:n kautta työpöydän tai ohjelman, saat tällaisen virheilmoituksen: ”Access Denied”. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti.

Normaalitilanteessa voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Vaihtoehdot 2 ja 3 eivät toimi tällä hetkellä. Sisäverkossa (esim. tietokoneluokissa ja kampuksien kirjastoissa) LUT-VDI toimii tällä hetkellä vain, jos käytät sitä suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1).

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 31.10. klo 17: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua jälleen myös ulkoverkosta ja verkkoselaimen kautta (=kaikki vaihtoehdot 1-3 toimivat).

Päivitys 1.11. klo 9: Sama ongelmatilanne tuli takaisin 31.10. illalla. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti. Eli tällä hetkellä voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua jälleen vain sisäverkosta LUTin ja LABin tietokoneilta (esim. tietokoneluokissa).

Päivitys 2.11. klo 12: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelun sisäänkirjautuminen saatiin eilen jälleen väliaikaisesti korjattua ja palvelu näyttäisi tällä hetkellä pysyvän pystyssä. Lyhyitä käyttökatkoja saattaa kuitenkin edelleen esiintyä.

Päivitys 2.11. klo 15: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelun sisäänkirjautuminen on nyt pysyvästi korjattu ja voit jälleen käyttää palvelua kaikilla edellä kuvatuilla vaihtoehdoilla 1-3 sekä sisäverkosta että ulkoverkosta. LUT-tietohallinto pahoittelee häiriötä!

26.10.2022: Kertakirjautumissivun ulkoasu muuttuu ma 31.10.

LUT-korkeakoulujen kertakirjautumispalvelun (CAS, Central Authentication Service) ulkoasu muuttuu maanantaina 31.10.2022. Uusi sisäänkirjautumissivu näyttää tältä:

Uudistunut CAS-etusivu

Kertakirjautumispalvelua käytät esimerkiksi Moodleen kirjautuessasi.

25.10.2022: Moodlessa käyttökatko ke 26.10. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on keskiviikkona 26.10.2022 klo 7:00-8:00 käyttökatko palvelimen huollon takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

11.10.2022: Moodlessa käyttökatko ke 12.10. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on keskiviikkona 12.10.2022 klo 7:00-8:00 käyttökatko liitännäisten versiopäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

7.10.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia (toimii vain sisäverkossa)

LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu toimii tällä hetkellä vain kampuksien ja alueyksiköiden sisäverkossa. LUT-VDI ei toimi tällä hetkellä, jos käytät sitä ulkoverkosta (esim. kotoa). Kun yrität avata ulkoverkosta käsin LUT-VDI:n kautta työpöydän tai ohjelman, saat tällaisen virheilmoituksen: ”Request Failed. Error launching resource. Please contact your IT Administrator”. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti.

Normaalitilanteessa voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Sisäverkossa (tietokoneluokissa ja kampuksien kirjastoissa) LUT-VDI toimii tällä hetkellä vain, jos käytät sitä suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1).

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 7.10. klo 15:52: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu jälleen myös ulkoverkosta ja verkkoselaimen kautta (vaihtoehdot 2-3).

30.9.2022: Muutoksia LUTin ja LABin sähköpostissa 24.10.2022 alkaen

Sähköpostin lukeminen ei enää onnistu joillain vanhemmilla sähköpostiohjelmilla, sillä Microsoft poistaa tuen Basic Autentikaatiolle 24.10.2022. Office-paketin Outlook-ohjelma sekä mobiililaitteiden Outlook-ohjelmat toimivat muutoksen jälkeen kuten aiemminkin. Niiden käyttö ei edellytä konfiguraatiomuutoksia ohjelmaan.

Muutos sen sijaan estää sähköpostin lukemisen imap- ja activesync-yhteyksillä (yhteysprotokollia). Näitä käyttävät tyypillisesti mobiililaitteiden vanhemmat postinlukuohjelmat, jotka tallentavat tunnuksen ja salasanan käyttäjän laitteelle. Muutoksen taustalla on myös tietoturvan lisääminen, kun vanhat postinlukuprotokollat poistuvat käytöstä.

Ratkaisut ongelmatilanteissa:

22.9.2022: Etätapaamiset ajanvarauksella (uutta!) ja muiden yhteydenottokanaviemme aukioloajat

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut testaa uutta palvelumuotoa. Etätapaamiset ajanvarauksella -palvelu on otettu käyttöön 15.9.2022.

Voit varata Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin 15 minuutin etätapaamisen, jonka aikana voit saada apua IT-ongelmaasi (muistathan että pääasiassa autamme vain LUT-tunnuksen ongelmissa). Tapaamiset toteutetaan Microsoft Teams -ohjelman avulla.

Tunnus- ja IT-ongelmia ei voida aina ratkaista välittömästi ja tällaisissa tilanteissa olemme sinuun yhteydessä vielä etätapaamisen jälkeen. Etätapaamisen aikana voit esimerkiksi jakaa meille työpöytäsi ja näyttää, millaisen virheilmoituksen saat, kun yrität kirjautua johonkin palveluumme.

Muistathan, että opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea oman laitteen käyttöön eli esimerkiksi Wordin sivunumerojen tai oman tietokoneen kovalevyongelman kanssa emme voi auttaa.

Ohjeet etätapaamisen ajanvaraukseen löydät yhteystietosivultamme.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna ma-pe klo 10-14:

Sähköposti
(ma-pe)
studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(tiistaisin)
Avoinna tiistaisin klo 10-14
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä
Lahdessa huoneessa A136
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)
Voit varata 15 minuutin etätapaamisen, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.
19.9.2022: Moodlessa käyttökatko ti 20.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on käyttökatko tiistaina 20.9.2022 klo 7:00-8:00 tietoturvapäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 7-8.

19.8.2022: Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lahdessa ja Lappeenrannassa on avattu

Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lappeenrannassa ja Lahdessa avattiin tiistaina 16.8.2022. Lappeenrannassa IT-tukipiste löytyy edelleen luokan 1304 edestä ja Lahden uusi Opiskelijoiden IT-tukipiste sijaitsee huoneessa A136. IT-tukipisteet ovat avoinna toistaiseksi vain tiistaisin klo 10-14. Muina päivinä saat apua sähköpostin ja puhelimen välityksellä.

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palveli kesän ajan vain sähköpostin välityksellä. Maanantaista 1.8. alkaen myös puhelinpalvelu on otettu taas käyttöön.

Syksyn orientaatioviikkojen aikana Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat avoinna myös to 25.8.2022 klo 10-14.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee ma-pe klo 10-14:

Sähköpostistudenthelpdesk@lut.fi
Puhelin+358 29 446 2777
ChatLUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
IT-tukipisteetAvoinna tiistaisin klo 10-14
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä
Lahdessa huoneessa A136
4.8.2022: Ruuhkaa!

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on ruuhkautunut nyt uuden lukuvuoden alkaessa. Valitettavasti voit joutua odottamaan vastausta yhteydenottoosi yli viikonkin. Ethän lähetä turhaan useita sähköposteja samasta asiasta, sillä se ei nopeuta asiasi käsittelyä lainkaan. Vastaamme kyllä kaikkiin yhteydenottoihin, mutta viivettä valitettavasti on - pahoittelemme!

3.8.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä. Tulostinajurit on asennettu kampuksen tietokoneille valmiiksi. Kirjaudu ensin kampuksen tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla aivan samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Päivitys 3.8. klo 14:15: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Vikatilanteen aikana sähköpostitse tulostuspalvelimelle lähetetyt tiedostot purkautuvat jonosta vähitellen tämän päivän aikana ja ne näkyvät tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi) viimeistään huomenna torstaina.

Kun tiedosto on purkautunut jonosta, se on tulostettavissa normaalisti 72 tunnin ajan. Jos et käy tulostamassa tiedostoasi tämän ajan kuluessa, se poistuu tulostuspalvelimelta (kuten normaalistikin).

2.8.2022: Tulostusjärjestelmässä käyttökatko ke 3.8. klo 7-9

LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmässä on järjestelmän päivittämisestä johtuva käyttökatko keskiviikkona 3.8 klo 7:00-9:00.

1.8.2022: Moodlessa käyttökatko ti 2.8. klo 7-12

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 2.8.2022 käyttökatko versiopäivityksen takia. Katko alkaa aikaisintaan klo 7:00 ja päättyy viimeistään klo 12:00. Katkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

 

Kevät 2022

30.5.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia

Voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua (etätyöpöytä) kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Suosittelemme käyttämään LUT-VDI -palvelua tällä hetkellä vain suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1), sillä vaihtoehtojen 2 ja 3 toiminnassa on havaittu ongelmia.

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 31.5. klo 10:30: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu jälleen myös verkkoselaimen kautta (vaihtoehdot 2-3).

2.5.2022: Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna koko kesän

Kesällä tavoitat Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostitse. Puhelimen pidämme suljettuna touko- kesä- ja heinäkuun. Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa ja uusi IT-tukipiste Lahdessa avataan elokuun puolivälin jälkeen.

Näin tavoitat meidät kesällä:

Sähköpostistudenthelpdesk@lut.fi
ma-pe klo 10-14 koko kesän
Puhelin+358 29 446 2777
ma-pe klo 10-14 (ei käytössä 1.5.-31.7.)
ChatLUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
IT-tukipisteetLappeenrannan kampuksen IT-tukipiste ja Lahden kampuksen uusi IT-tukipiste avataan elokuun puolivälin jälkeen

Jos haluat palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä Lappeenrannan kampuksella ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

4.4.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste (”tiski”) suljettu kevätlukukauden loppuun asti

Keskitymme palvelemaan asiakkaita loppukevään ajan vain sähköisiä kanavia pitkin. Olemme huomanneet, että kampuksella liikkuu vain vähän opiskelijoita, joten pidämme Opiskelijoiden IT-tukipisteen suljettuna kevätlukukauden 2022 loppuun asti. Tavoitat kuitenkin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostin ja puhelimen välityksellä normaalisti ma-pe klo 10-14.

Olethan myös huomannut, että LUT-botti Emmi vastaa IT-kysymyksiin chatissa 24/7? Chatbotin löydät eLABista esimerkiksi Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystietosivulta.

Opiskelijoiden IT-tukipiste avataan jälleen elokuun puolivälissä. Jos haluat kuitenkin palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

29.3.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä. Tulostinajurit on asennettu kampuksen tietokoneille valmiiksi. Kirjaudu ensin kampuksen tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla aivan samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Päivitys 29.3. klo 16:00: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Tulostuspalvelimelle sähköpostitse lähetetyt tiedostot näkyvät nyt tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi) ja ne ovat tulostettavissa 72 tunnin ajan. Sen jälkeen tiedostot poistuvat palvelimelta.

8.3.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 31.3. asti

Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 31.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

20.1.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 6.3. asti

LUT-korkeakouluissa 6.3. asti voimassa olevan etäopetussuosituksen ja huonontuneen koronatilanteen vuoksi Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 6.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

LUTin ja LABin henkilökunnan kaikki käyttäjätunnusasiat hoituvat henkilökunnan helpdeskin kautta Opiskelijoiden IT-tukipisteen ollessa suljettuna.

 

Syksy 2021

29.11.2021: Joulukuun ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloja

Itsenäisyyspäivänä (ma 6.12.), jouluaattona (pe 24.12.) ja loppiaisena (to 6.1.) Opiskelijoiden IT-tukipalvelut (=sähköposti, puhelin, IT-tukipiste) on kokonaan suljettu.

Ma 20.12. - pe 31.12. Opiskelijoiden IT-tukipiste ja puhelin on suljettu. Palvelemme kuitenkin normaalisti sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

Orientaatioviikolla Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna poikkeuksellisesti myös maanantaina ja keskiviikkona eli IT-tukipiste on avoinna viikolla 1 ma 3.1., ti 4.1. ja ke 5.1. klo 10-14.

Pe 7.1.2022 alkaen palvelemme jälleen normaalisti ma-pe klo 10-14 puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

24.11.2021: Pepissä käyttökatko 24.11. klo 14-18

Pepissä on käyttökatko keskiviikkona 24.11.2021 klo 14:00 alkaen. Käyttökatkon arvioitu päättymisaika on klo 18:00.

15.11.2021: Moodlessa huoltokatko 16.11. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on turvapäivityksestä johtuva käyttökatko tiistaina 16.11. klo 7-8.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko klo 7-8 joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina.

20.10.2021: Eduroam-verkon varmenne uusitaan 20.10.2021

Eduroam-verkon varmenne uusitaan ke 20.10.2021 klo 16:00. Uusi varmenne on eri myöntäjältä (CA) kuin edellinen, joten osa päätelaitteista ei enää suostu liittymään eduroam-verkkoon nykyisellä sertifikaatilla.

Jos eduroam ei enää toimi, niin poista eduroam-verkko (unohda verkko) laitteen asetuksista ja liity siihen uudestaan. Jos tämä ei auta, niin asenna eduroam-verkko uudestaan osoitteesta https://cat.eduroam.org, jolloin uusimmat asetukset määritetään laitteellesi automaattisesti.

Muista käyttää käyttäjätunnuksena oppilaitoksesi sähköpostiosoitetta!

Lisää ohjeita eduroamista (mm. kuvallinen ohje eduroam-asennusohjelman käytöstä) löytyy eLABista: https://elab.lab.fi/fi/opiskelun-sahkoiset-tyokalut/eduroam-verkko

15.9.2021: Moodlessa huoltokatko 16.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on tietoturvapäivityksestä johtuva käyttökatko torstaina 16.9. klo 7-8.

13.9.2021: Digiassistentit auttavat opiskelijoita vielä tämän viikon ajan

Uudet ja vanhat LUTin ja LABin opiskelijat voivat kysyä digiassistenteilta apua IT-ongelmiin. Digiassistentit ovat LUT-korkeakoulujen opiskelijoita ja he päivystävät ma-pe klo 10-14 kampuksilla ja verkossa 17.9. asti. Tarkemmat yhteystiedot löydät eLABista: https://elab.lab.fi/fi/ajankohtaista/opiskelijoiden-digiassistenttipalvelu-308-1792021

HUOM! Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea omille laitteille, mutta digiassistentit auttavat näissäkin asioissa.

27.8.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://elab.lab.fi/fi/opiskelun-sahkoiset-tyokalut/kayttajatunnukset-salasanat

 

Poimintoja vanhemmista tiedotteista

16.6.2021: LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä vaihtuu 1.6.2021

Tiistaista 1.6. lähtien lähetä tulosteet tulostusjonoon ("tulostimelle") nimeltä Secure Print

LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä on kilpailutettu ja uudeksi toimittajaksi on valittu Canon. Vanhat Ricohin ja Toshiban verkkotulostimet ovat käytössä 31.5.2021 asti, jonka jälkeen ne poistuvat käytöstä. Uudet Canonin laitteet ovat käytettävissä 1.6.2021 alkaen. Mikäli jonkin vanhan tulostimen tilalle ei ole asennettu uutta laitetta vielä 1.6., niin vanhaa laitetta voi käyttää niin pitkään, kunnes uuden laitteen asennus on valmis.

Uusi LUT-korkeakoulujen verkkotulostusjärjestelmä on samankaltainen kuin nykyiset LUTin ja LABin tulostusjärjestelmät

Verkkotulostusjärjestelmässä tulostettavia tiedostoja ei lähetetä suoraan tietylle tulostimelle, vaan ne lähetetään tulostinpalvelimelle tulostusjonoon, minkä jälkeen ne voi käydä tulostamassa haluamallaan tulostinlaitteelta.

Uusi tulostusjono lisätään LUT-korkeakoulujen Windows-tietokoneille automaattisesti 31.5.2021.

Ketä muutos koskee?

Muutos koskee kaikkia LABin ja LUTin opiskelijoita ja henkilökuntaa Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla.

Lisätietoja

Lisätietoja ja -ohjeita tulostamisesta päivitetään LUTin Intran tulostusohjesivulle. Myöhemmin kesällä myös eLABin tulostussivu päivitetään.

27.5.2021: Lahden ammattikorkeakoulun HAKA-palvelu päättyy 31.5.2021

LAB-ammattikorkeakoulun henkilökunnalla ja opiskelijoilla on ollut siirtymäkauden käytössään rinnan vanhat (Saimia, Lamk) HAKA-tunnistukset.
Saimaan ammattikorkeakoulun HAKA-tunnistuspalvelu suljettiin 31.12.2020.
Lahden ammattikorkeakoulun HAKA-tunnistuspalvelu suljetaan 31.5.2021.
Vanhaa tunnistuspalvelua käyttäneiden tulee siirtyä käyttämään LAB-ammattikorkeakoulun HAKA-palvelua.

Ulkopuoliset palvelut:
Tämä koskee sinua, mikäli edelleen olet käyttänyt Lahden amk:n hakatunnistusta ulkoisiin palveluihin.
LUT-tietohallinto ei pysty vaikuttamaan ulkopuolisten palvelujen Haka-tunnuksiin sidottujen sisältöjen siirtoon vaan käyttäjän vastuulla on pyytää vaihtoa palveluntuottajalta itse, mikäli haluaa siirtää sisällöt uudelle tunnukselle.

Pyynnössä palvelun tuottajaa auttaa, mikäli ilmoittaa, että tunnus@lpt.fi on jatkossa tunnus@lab.fi.
Tällainen tunnukseen sidottu tieto on esimerkiksi ulkopuolisten organisaatioiden Moodle-kurssi. Kurssin tiedot eivät siirry vanhalta tunnukselta (lpt.fi) uuden tunnuksen (lab.fi) alle ilman palvelutarjoajan toimia.

Lamkin hakapalvelun avulla ei siis enää 31.5.2021 jälkeen pysty kirjautumaan @lpt.fi tunnuksella.

LUT-Tietohallinto

6.5.2021: Skype for Business -palvelu loppuu 1.6.2021 ja tilalle jää pelkästään Microsoft Teams

Microsoft lopettaa Skype for Business -toiminnan 31.7.2021, joten LAB ja LUT siirtyy etupainotteisesti käyttämään pelkästään Microsoft Teams -palvelua. Microsoft Teams sisältää keskustelut ja kokoustoiminnallisuudet ja paljon muuta.

Tähän asti käyttäjillä on ollut mahdollista käyttää näitä kahta palvelua rinnakkain, mutta 1.6 lähtien kirjautumiset Skype for Business -ohjelmaan siirtävät käyttäjän Microsoft Teamsiin. Jos et ole käyttäny Skype for Business -palvelua, voit jättää huomiotta tämän ilmoituksen. Skype for Business -käyttäjien kontaktilistat eivät siirry Teamsiin, mutta jo tehdyt kokoukset 1.6 jälkeen muuttuvat automattisesti Teams-kokouksiksi.

Skype for Business -käyttäjille tulee toukokuussa muistutuksia siirtyä käyttämään Teams-palvelua kirjautuessaan Skype for Business -ohjelmaan.

LUT-Tietohallinto

23.2.2021: Vanhat Moodlet suljetaan lopullisesti 31.5.2021

LUT-korkeakoulujen vanhat Moodlet eli LUTin Moodle (moodle2.lut.fi), SAIMIAn Moodle (moodle.saimia.fi) ja LAMKin Reppu (reppu.lamk.fi) suljetaan pysyvästi 31.5.2021 eikä niihin ole sen jälkeen enää pääsyä. Jatkossa kaikki LUT-korkeakoulujen opiskelijat käyttävät yhteistä LUT-korkeakoulujen Moodlea: https://moodle.lut.fi/ .

Mikäli sinulla on vanhassa Moodlessa esimerkiksi tehtäviä, jotka haluat säilyttää, otathan ne talteen itsellesi mahdollisimman pian.

16.2.2021: IT-käyttösäännöt päivitetty

LUT-korkeakoulujen IT-käyttösäännöt on päivitetty. Käyttösäännöt ovat yhteiset sekä LUT-yliopistolle että LAB-ammattikorkeakoululle.

Käyttösäännöt on käsitelty ja hyväksytty LUTin henkilöstölautakunnassa sekä LABin yt-toimikunnassa joulukuussa 2020.

Päivitetyt säännöt löytyvät täältä.

LUT-Tietohallinto