Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

kansikuva

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

17.11.2022: Vahvennettu tunnistautuminen (Duo MFA) otetaan käyttöön

Päivitys 27.11.2022:
Duo MFA -järjestelmän käyttöönotto siirtyy keskiviikkoon 30.11.2022.

LABin opiskelijoille lähetetään keskiviikosta 30.11. alkaen henkilökohtainen linkki ja qr-koodi, joiden avulla opiskelijoiden pitää aktivoida Duo Mobile -mobiilisovellus. Sovellus pitää aktivoida viimeistään 7.12.2022.

Alkuperäinen tiedote:

LUT-korkeakouluissa otetaan käyttöön opiskelijoille vahvennettu tunnistautuminen (MFA = multi factor authentication) lukuvuonna 2022-2023.

LABin opiskelijat ottavat käyttöön Duo MFA:n loppuvuonna 2022.
LUTin opiskelijat ottavat käyttöön Duo MFA:n alkuvuonna 2023.

MFA on tekniikka, jossa käytetään kahta erillistä tunnistautumistapaa ennen kuin kirjautuminen onnistuu. Tämä tehdään käyttäjien tietoturvan parantamiseksi ja väärinkäytösten estämiseksi. Ensin kirjaudut normaalisti LUT-tunnuksellasi ja salasanallasi. Sen jälkeen sinua pyydetään tunnistautumaan vielä uudestaan Duo MFA-palvelun kautta. Palvelun käyttämiseen tarvitset Duo Mobile -mobiilisovelluksen, joka sinun pitää asentaa sellaiselle mobiililaitteellesi, joka on aina mukanasi, kun haluat kirjautua LUT-korkeakoulujen palveluihin.

Kun Duo MFA-palvelu otetaan käyttöön, saat sähköpostiviestin lähettäjältä LUT Duo <noreply@lut.fi>. Viestissä sinua kehotetaan ottamaan käyttöön Duo Mobile -sovellus ja aktivoimaan se sähköpostiviestissä olevan linkin tai QR-koodin kautta. Sinun pitää asentaa ja aktivoida Duo Mobile -sovellus viimeistään 7.12.2022. Tämän jälkeen kirjautuminen esimerkiksi Moodleen, sähköpostiin ja muihin LABin palveluihin ei ole enää mahdollista ilman vahvennettua tunnistautumista.

Aikataulu (LAB):

  • Tarkista Pepistä puhelinnumerosi oikea kirjoitusasu (+ alussa ennen maakohtaista suuntanumeroa ja sen jälkeen vain numeroita, ei välilyöntejä). Asenna puhelimeesi ja/tai muuhun mobiililaitteeseesi Duo Mobile -sovellus laitteesi sovelluskaupasta.
  • 28.11.2022 30.11.2022: LAB-ammattikorkeakoulu ottaa käyttöön monivaiheisen tunnistautumisen (Duo MFA) ja jokaiselle opiskelijalle lähetetään henkilökohtainen linkki, jonka avulla Duo Mobile -sovellus aktivoidaan.  
  • 28.11.-7.12.2022 30.11.-7.12.2022: Jokaisen LABin opiskelijan on aktivoitava Duo Mobile -mobiilisovellus.
  • 8.12.2022: Et pääse enää kirjautumaan LABin järjestelmiin ilman Duo Mobile -sovelluksella tehtävää vahvennettua tunnistautumista.

Lisätietoja ja ohjeita Duo MFA:sta löydät IT-ohjeista ja sinne lisätään vielä ohjeita Duo MFA:sta marraskuun lopussa.

1.11.2022: Osa sähköposteista jäänyt saapumatta palveluosoitteisiin ma 31.10.

Järjestelmän vikatilanteen takia osa Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin lähetetyistä sähköposteista on jäänyt saapumatta perille ma 31.10. klo 16:01-17:05.

Ongelma koskee muutamia LUT-korkeakoulujen palveluosoitteita, joista opiskelijoiden käytössä ovat studenthelpdesk@lut.fi (Opiskelijoiden IT-tukipalvelut), sisuhelp@lut.fi (LUTin opiskelijoiden Sisu-opintotietojärjestelmän tekniset haasteet) ja lukkaritiimi@lut.fi (esim. jatko-opiskelijoiden väitössalien varaukset).

Jos olet lähettänyt sähköpostia näihin osoitteisiin ma 31.10. klo 16:01-17:05, pyydämme sinua lähettämään viestisi uudestaan.

1.11.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä LUTin ja LABin tietokoneilta (esim. tietokoneluokista ja kampusten kirjastoista). Tulostinajurit on asennettu valmiiksi kampusten ja alueyksiköiden tietokoneille. Kirjaudu ensin tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Lisätietoja ja ohjeita tulostamisesta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 1.11. klo 13:30: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Vikatilanteen aikana sähköpostitse tulostuspalvelimelle lähetetyt tiedostot näkyvät nyt tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi). Kuten normaalisitkin, tiedostot ovat tulostettavissa 72 tunnin ajan, jonka jälkeen ne poistuvat palvelimelta.

31.10.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia (toimii vain sisäverkossa)

LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun kirjautuminen toimii tällä hetkellä vain kampuksien ja alueyksiköiden sisäverkossa ja vain käyttämällä palvelua suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1 allaolevassa listassa). LUT-VDI ei toimi tällä hetkellä, jos käytät sitä ulkoverkosta (esim. kotoa tai eduroamin kautta). Kun yrität avata ulkoverkosta käsin LUT-VDI:n kautta työpöydän tai ohjelman, saat tällaisen virheilmoituksen: ”Access Denied”. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti.

Normaalitilanteessa voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Vaihtoehdot 2 ja 3 eivät toimi tällä hetkellä. Sisäverkossa (esim. tietokoneluokissa ja kampuksien kirjastoissa) LUT-VDI toimii tällä hetkellä vain, jos käytät sitä suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1).

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 31.10. klo 17: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua jälleen myös ulkoverkosta ja verkkoselaimen kautta (=kaikki vaihtoehdot 1-3 toimivat).

Päivitys 1.11. klo 9: Sama ongelmatilanne tuli takaisin 31.10. illalla. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti. Eli tällä hetkellä voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua jälleen vain sisäverkosta LUTin ja LABin tietokoneilta (esim. tietokoneluokissa).

Päivitys 2.11. klo 12: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelun sisäänkirjautuminen saatiin eilen jälleen väliaikaisesti korjattua ja palvelu näyttäisi tällä hetkellä pysyvän pystyssä. Lyhyitä käyttökatkoja saattaa kuitenkin edelleen esiintyä.

Päivitys 2.11. klo 15: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelun sisäänkirjautuminen on nyt pysyvästi korjattu ja voit jälleen käyttää palvelua kaikilla edellä kuvatuilla vaihtoehdoilla 1-3 sekä sisäverkosta että ulkoverkosta. LUT-tietohallinto pahoittelee häiriötä!

26.10.2022: Kertakirjautumissivun ulkoasu muuttuu ma 31.10.

LUT-korkeakoulujen kertakirjautumispalvelun (CAS, Central Authentication Service) ulkoasu muuttuu maanantaina 31.10.2022. Uusi sisäänkirjautumissivu näyttää tältä:

Uudistunut CAS-etusivu

Kertakirjautumispalvelua käytät esimerkiksi Moodleen kirjautuessasi.

25.10.2022: Moodlessa käyttökatko ke 26.10. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on keskiviikkona 26.10.2022 klo 7:00-8:00 käyttökatko palvelimen huollon takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

11.10.2022: Moodlessa käyttökatko ke 12.10. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on keskiviikkona 12.10.2022 klo 7:00-8:00 käyttökatko liitännäisten versiopäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

7.10.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia (toimii vain sisäverkossa)

LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu toimii tällä hetkellä vain kampuksien ja alueyksiköiden sisäverkossa. LUT-VDI ei toimi tällä hetkellä, jos käytät sitä ulkoverkosta (esim. kotoa). Kun yrität avata ulkoverkosta käsin LUT-VDI:n kautta työpöydän tai ohjelman, saat tällaisen virheilmoituksen: ”Request Failed. Error launching resource. Please contact your IT Administrator”. LUT-tietohallinto tutkii asiaa ja pyrimme korjaamaan ongelmatilanteen mahdollisimman pikaisesti.

Normaalitilanteessa voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Sisäverkossa (tietokoneluokissa ja kampuksien kirjastoissa) LUT-VDI toimii tällä hetkellä vain, jos käytät sitä suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1).

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 7.10. klo 15:52: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu jälleen myös ulkoverkosta ja verkkoselaimen kautta (vaihtoehdot 2-3).

30.9.2022: Muutoksia LUTin ja LABin sähköpostissa 24.10.2022 alkaen

Sähköpostin lukeminen ei enää onnistu joillain vanhemmilla sähköpostiohjelmilla, sillä Microsoft poistaa tuen Basic Autentikaatiolle 24.10.2022. Office-paketin Outlook-ohjelma sekä mobiililaitteiden Outlook-ohjelmat toimivat muutoksen jälkeen kuten aiemminkin. Niiden käyttö ei edellytä konfiguraatiomuutoksia ohjelmaan.

Muutos sen sijaan estää sähköpostin lukemisen imap- ja activesync-yhteyksillä (yhteysprotokollia). Näitä käyttävät tyypillisesti mobiililaitteiden vanhemmat postinlukuohjelmat, jotka tallentavat tunnuksen ja salasanan käyttäjän laitteelle. Muutoksen taustalla on myös tietoturvan lisääminen, kun vanhat postinlukuprotokollat poistuvat käytöstä.

Ratkaisut ongelmatilanteissa:

22.9.2022: Etätapaamiset ajanvarauksella (uutta!) ja muiden yhteydenottokanaviemme aukioloajat

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut testaa uutta palvelumuotoa. Etätapaamiset ajanvarauksella -palvelu on otettu käyttöön 15.9.2022.

Voit varata Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin 15 minuutin etätapaamisen, jonka aikana voit saada apua IT-ongelmaasi (muistathan että pääasiassa autamme vain LUT-tunnuksen ongelmissa). Tapaamiset toteutetaan Microsoft Teams -ohjelman avulla.

Tunnus- ja IT-ongelmia ei voida aina ratkaista välittömästi ja tällaisissa tilanteissa olemme sinuun yhteydessä vielä etätapaamisen jälkeen. Etätapaamisen aikana voit esimerkiksi jakaa meille työpöytäsi ja näyttää, millaisen virheilmoituksen saat, kun yrität kirjautua johonkin palveluumme.

Muistathan, että opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea oman laitteen käyttöön eli esimerkiksi Wordin sivunumerojen tai oman tietokoneen kovalevyongelman kanssa emme voi auttaa.

Ohjeet etätapaamisen ajanvaraukseen löydät yhteystietosivultamme.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna ma-pe klo 10-14:

Sähköposti
(ma-pe)
studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin
(ei käytössä tiistaisin)
+358 29 446 2777
IT-tukipisteet
(tiistaisin)
Avoinna tiistaisin klo 10-14
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä
Lahdessa huoneessa A136
Chatbot
(24/7)
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
Etätapaamiset ajanvarauksella
(ma-pe)

Voit varata 15 minuutin etätapaamisen, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät yhteystietosivultamme.

19.9.2022: Moodlessa käyttökatko ti 20.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on käyttökatko tiistaina 20.9.2022 klo 7:00-8:00 tietoturvapäivityksen takia. Käyttökatkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 7-8.

19.8.2022: Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lahdessa ja Lappeenrannassa on avattu

Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lappeenrannassa ja Lahdessa avattiin tiistaina 16.8.2022. Lappeenrannassa IT-tukipiste löytyy edelleen luokan 1304 edestä ja Lahden uusi Opiskelijoiden IT-tukipiste sijaitsee huoneessa A136. IT-tukipisteet ovat avoinna toistaiseksi vain tiistaisin klo 10-14. Muina päivinä saat apua sähköpostin ja puhelimen välityksellä.

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palveli kesän ajan vain sähköpostin välityksellä. Maanantaista 1.8. alkaen myös puhelinpalvelu on otettu taas käyttöön.

Syksyn orientaatioviikkojen aikana Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat avoinna myös to 25.8.2022 klo 10-14.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee ma-pe klo 10-14:

Sähköposti studenthelpdesk@lut.fi
Puhelin +358 29 446 2777
Chat LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
IT-tukipisteet Avoinna tiistaisin klo 10-14
Lappeenrannassa luokan 1304 edessä
Lahdessa huoneessa A136
4.8.2022: Ruuhkaa!

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on ruuhkautunut nyt uuden lukuvuoden alkaessa. Valitettavasti voit joutua odottamaan vastausta yhteydenottoosi yli viikonkin. Ethän lähetä turhaan useita sähköposteja samasta asiasta, sillä se ei nopeuta asiasi käsittelyä lainkaan. Vastaamme kyllä kaikkiin yhteydenottoihin, mutta viivettä valitettavasti on - pahoittelemme!

3.8.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä. Tulostinajurit on asennettu kampuksen tietokoneille valmiiksi. Kirjaudu ensin kampuksen tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla aivan samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Päivitys 3.8. klo 14:15: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Vikatilanteen aikana sähköpostitse tulostuspalvelimelle lähetetyt tiedostot purkautuvat jonosta vähitellen tämän päivän aikana ja ne näkyvät tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi) viimeistään huomenna torstaina.

Kun tiedosto on purkautunut jonosta, se on tulostettavissa normaalisti 72 tunnin ajan. Jos et käy tulostamassa tiedostoasi tämän ajan kuluessa, se poistuu tulostuspalvelimelta (kuten normaalistikin).

2.8.2022: Tulostusjärjestelmässä käyttökatko ke 3.8. klo 7-9

LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmässä on järjestelmän päivittämisestä johtuva käyttökatko keskiviikkona 3.8 klo 7:00-9:00.

1.8.2022: Moodlessa käyttökatko ti 2.8. klo 7-12

LUT-korkeakoulujen Moodle-järjestelmässä (moodle.lut.fi) on tiistaina 2.8.2022 käyttökatko versiopäivityksen takia. Katko alkaa aikaisintaan klo 7:00 ja päättyy viimeistään klo 12:00. Katkon aikana Moodle ei ole käytettävissä.

 

Kevät 2022

30.5.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia

Voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua (etätyöpöytä) kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Suosittelemme käyttämään LUT-VDI -palvelua tällä hetkellä vain suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1), sillä vaihtoehtojen 2 ja 3 toiminnassa on havaittu ongelmia.

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 31.5. klo 10:30: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu jälleen myös verkkoselaimen kautta (vaihtoehdot 2-3).

2.5.2022: Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna koko kesän

Kesällä tavoitat Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostitse. Puhelimen pidämme suljettuna touko- kesä- ja heinäkuun. Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa ja uusi IT-tukipiste Lahdessa avataan elokuun puolivälin jälkeen.

Näin tavoitat meidät kesällä:

Sähköposti studenthelpdesk@lut.fi
ma-pe klo 10-14 koko kesän
Puhelin +358 29 446 2777
ma-pe klo 10-14 (ei käytössä 1.5.-31.7.)
Chat LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elab.lab.fi/studenthelpdesk
IT-tukipisteet Lappeenrannan kampuksen IT-tukipiste ja Lahden kampuksen uusi IT-tukipiste avataan elokuun puolivälin jälkeen

Jos haluat palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä Lappeenrannan kampuksella ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

4.4.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste (”tiski”) suljettu kevätlukukauden loppuun asti

Keskitymme palvelemaan asiakkaita loppukevään ajan vain sähköisiä kanavia pitkin. Olemme huomanneet, että kampuksella liikkuu vain vähän opiskelijoita, joten pidämme Opiskelijoiden IT-tukipisteen suljettuna kevätlukukauden 2022 loppuun asti. Tavoitat kuitenkin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostin ja puhelimen välityksellä normaalisti ma-pe klo 10-14.

Olethan myös huomannut, että LUT-botti Emmi vastaa IT-kysymyksiin chatissa 24/7? Chatbotin löydät eLABista esimerkiksi Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystietosivulta.

Opiskelijoiden IT-tukipiste avataan jälleen elokuun puolivälissä. Jos haluat kuitenkin palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

29.3.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä. Tulostinajurit on asennettu kampuksen tietokoneille valmiiksi. Kirjaudu ensin kampuksen tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla aivan samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Päivitys 29.3. klo 16:00: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Tulostuspalvelimelle sähköpostitse lähetetyt tiedostot näkyvät nyt tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi) ja ne ovat tulostettavissa 72 tunnin ajan. Sen jälkeen tiedostot poistuvat palvelimelta.

8.3.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 31.3. asti

Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 31.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

20.1.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 6.3. asti

LUT-korkeakouluissa 6.3. asti voimassa olevan etäopetussuosituksen ja huonontuneen koronatilanteen vuoksi Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 6.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

LUTin ja LABin henkilökunnan kaikki käyttäjätunnusasiat hoituvat henkilökunnan helpdeskin kautta Opiskelijoiden IT-tukipisteen ollessa suljettuna.

 

Syksy 2021

29.11.2021: Joulukuun ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloja

Itsenäisyyspäivänä (ma 6.12.), jouluaattona (pe 24.12.) ja loppiaisena (to 6.1.) Opiskelijoiden IT-tukipalvelut (=sähköposti, puhelin, IT-tukipiste) on kokonaan suljettu.

Ma 20.12. - pe 31.12. Opiskelijoiden IT-tukipiste ja puhelin on suljettu. Palvelemme kuitenkin normaalisti sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

Orientaatioviikolla Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna poikkeuksellisesti myös maanantaina ja keskiviikkona eli IT-tukipiste on avoinna viikolla 1 ma 3.1., ti 4.1. ja ke 5.1. klo 10-14.

Pe 7.1.2022 alkaen palvelemme jälleen normaalisti ma-pe klo 10-14 puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

24.11.2021: Pepissä käyttökatko 24.11. klo 14-18

Pepissä on käyttökatko keskiviikkona 24.11.2021 klo 14:00 alkaen. Käyttökatkon arvioitu päättymisaika on klo 18:00.

15.11.2021: Moodlessa huoltokatko 16.11. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on turvapäivityksestä johtuva käyttökatko tiistaina 16.11. klo 7-8.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko klo 7-8 joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina.

20.10.2021: Eduroam-verkon varmenne uusitaan 20.10.2021

Eduroam-verkon varmenne uusitaan ke 20.10.2021 klo 16:00. Uusi varmenne on eri myöntäjältä (CA) kuin edellinen, joten osa päätelaitteista ei enää suostu liittymään eduroam-verkkoon nykyisellä sertifikaatilla.

Jos eduroam ei enää toimi, niin poista eduroam-verkko (unohda verkko) laitteen asetuksista ja liity siihen uudestaan. Jos tämä ei auta, niin asenna eduroam-verkko uudestaan osoitteesta https://cat.eduroam.org, jolloin uusimmat asetukset määritetään laitteellesi automaattisesti.

Muista käyttää käyttäjätunnuksena oppilaitoksesi sähköpostiosoitetta!

Lisää ohjeita eduroamista (mm. kuvallinen ohje eduroam-asennusohjelman käytöstä) löytyy eLABista: https://elab.lab.fi/fi/opiskelun-sahkoiset-tyokalut/eduroam-verkko

15.9.2021: Moodlessa huoltokatko 16.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on tietoturvapäivityksestä johtuva käyttökatko torstaina 16.9. klo 7-8.

13.9.2021: Digiassistentit auttavat opiskelijoita vielä tämän viikon ajan

Uudet ja vanhat LUTin ja LABin opiskelijat voivat kysyä digiassistenteilta apua IT-ongelmiin. Digiassistentit ovat LUT-korkeakoulujen opiskelijoita ja he päivystävät ma-pe klo 10-14 kampuksilla ja verkossa 17.9. asti. Tarkemmat yhteystiedot löydät eLABista: https://elab.lab.fi/fi/ajankohtaista/opiskelijoiden-digiassistenttipalvelu-308-1792021

HUOM! Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea omille laitteille, mutta digiassistentit auttavat näissäkin asioissa.

27.8.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://elab.lab.fi/fi/opiskelun-sahkoiset-tyokalut/kayttajatunnukset-salasanat

 

Poimintoja vanhemmista tiedotteista

16.6.2021: LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä vaihtuu 1.6.2021

Tiistaista 1.6. lähtien lähetä tulosteet tulostusjonoon ("tulostimelle") nimeltä Secure Print

LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä on kilpailutettu ja uudeksi toimittajaksi on valittu Canon. Vanhat Ricohin ja Toshiban verkkotulostimet ovat käytössä 31.5.2021 asti, jonka jälkeen ne poistuvat käytöstä. Uudet Canonin laitteet ovat käytettävissä 1.6.2021 alkaen. Mikäli jonkin vanhan tulostimen tilalle ei ole asennettu uutta laitetta vielä 1.6., niin vanhaa laitetta voi käyttää niin pitkään, kunnes uuden laitteen asennus on valmis.

Uusi LUT-korkeakoulujen verkkotulostusjärjestelmä on samankaltainen kuin nykyiset LUTin ja LABin tulostusjärjestelmät

Verkkotulostusjärjestelmässä tulostettavia tiedostoja ei lähetetä suoraan tietylle tulostimelle, vaan ne lähetetään tulostinpalvelimelle tulostusjonoon, minkä jälkeen ne voi käydä tulostamassa haluamallaan tulostinlaitteelta.

Uusi tulostusjono lisätään LUT-korkeakoulujen Windows-tietokoneille automaattisesti 31.5.2021.

Ketä muutos koskee?

Muutos koskee kaikkia LABin ja LUTin opiskelijoita ja henkilökuntaa Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla.

Lisätietoja

Lisätietoja ja -ohjeita tulostamisesta päivitetään LUTin Intran tulostusohjesivulle. Myöhemmin kesällä myös eLABin tulostussivu päivitetään.

27.5.2021: Lahden ammattikorkeakoulun HAKA-palvelu päättyy 31.5.2021

LAB-ammattikorkeakoulun henkilökunnalla ja opiskelijoilla on ollut siirtymäkauden käytössään rinnan vanhat (Saimia, Lamk) HAKA-tunnistukset.
Saimaan ammattikorkeakoulun HAKA-tunnistuspalvelu suljettiin 31.12.2020.
Lahden ammattikorkeakoulun HAKA-tunnistuspalvelu suljetaan 31.5.2021.
Vanhaa tunnistuspalvelua käyttäneiden tulee siirtyä käyttämään LAB-ammattikorkeakoulun HAKA-palvelua.

Ulkopuoliset palvelut:
Tämä koskee sinua, mikäli edelleen olet käyttänyt Lahden amk:n hakatunnistusta ulkoisiin palveluihin.
LUT-tietohallinto ei pysty vaikuttamaan ulkopuolisten palvelujen Haka-tunnuksiin sidottujen sisältöjen siirtoon vaan käyttäjän vastuulla on pyytää vaihtoa palveluntuottajalta itse, mikäli haluaa siirtää sisällöt uudelle tunnukselle.

Pyynnössä palvelun tuottajaa auttaa, mikäli ilmoittaa, että tunnus@lpt.fi on jatkossa tunnus@lab.fi.
Tällainen tunnukseen sidottu tieto on esimerkiksi ulkopuolisten organisaatioiden Moodle-kurssi. Kurssin tiedot eivät siirry vanhalta tunnukselta (lpt.fi) uuden tunnuksen (lab.fi) alle ilman palvelutarjoajan toimia.

Lamkin hakapalvelun avulla ei siis enää 31.5.2021 jälkeen pysty kirjautumaan @lpt.fi tunnuksella.

LUT-Tietohallinto

6.5.2021: Skype for Business -palvelu loppuu 1.6.2021 ja tilalle jää pelkästään Microsoft Teams

Microsoft lopettaa Skype for Business -toiminnan 31.7.2021, joten LAB ja LUT siirtyy etupainotteisesti käyttämään pelkästään Microsoft Teams -palvelua. Microsoft Teams sisältää keskustelut ja kokoustoiminnallisuudet ja paljon muuta.

Tähän asti käyttäjillä on ollut mahdollista käyttää näitä kahta palvelua rinnakkain, mutta 1.6 lähtien kirjautumiset Skype for Business -ohjelmaan siirtävät käyttäjän Microsoft Teamsiin. Jos et ole käyttäny Skype for Business -palvelua, voit jättää huomiotta tämän ilmoituksen. Skype for Business -käyttäjien kontaktilistat eivät siirry Teamsiin, mutta jo tehdyt kokoukset 1.6 jälkeen muuttuvat automattisesti Teams-kokouksiksi.

Skype for Business -käyttäjille tulee toukokuussa muistutuksia siirtyä käyttämään Teams-palvelua kirjautuessaan Skype for Business -ohjelmaan.

LUT-Tietohallinto

23.2.2021: Vanhat Moodlet suljetaan lopullisesti 31.5.2021

LUT-korkeakoulujen vanhat Moodlet eli LUTin Moodle (moodle2.lut.fi), SAIMIAn Moodle (moodle.saimia.fi) ja LAMKin Reppu (reppu.lamk.fi) suljetaan pysyvästi 31.5.2021 eikä niihin ole sen jälkeen enää pääsyä. Jatkossa kaikki LUT-korkeakoulujen opiskelijat käyttävät yhteistä LUT-korkeakoulujen Moodlea: https://moodle.lut.fi/ .

Mikäli sinulla on vanhassa Moodlessa esimerkiksi tehtäviä, jotka haluat säilyttää, otathan ne talteen itsellesi mahdollisimman pian.

16.2.2021: IT-käyttösäännöt päivitetty

LUT-korkeakoulujen IT-käyttösäännöt on päivitetty. Käyttösäännöt ovat yhteiset sekä LUT-yliopistolle että LAB-ammattikorkeakoululle.

Käyttösäännöt on käsitelty ja hyväksytty LUTin henkilöstölautakunnassa sekä LABin yt-toimikunnassa joulukuussa 2020.

Päivitetyt säännöt löytyvät täältä.

LUT-Tietohallinto