Ohjauksen malli
Ohjausta ja tukea kolmella kampuksella
Opiskelija saa ohjausta ja tukea koko opintopolkunsa ajan opiskeleepa hän sitten Lahdessa, Lappeenrannassa tai verkkokampuksella
Ohjaus opintojen eri vaiheissa
Opiskelijan tukena opintojen alkuvaiheessa toimivat tutoropettaja, tutoropiskelijat, ryhmän edustajat, opiskelijakunta KOE, opintopalvelut sekä muut korkeakoulupalveluiden toimijat. Aloittaneilta opiskelijoita pyydetään pian opintojen aloituksen jälkeen palautetta siitä, miten opiskelun aloitus on onnistunut.
Opintopalvelut
Vastaavat aloittavien opiskelijoiden orientaation koordinoinnista, ja tukevat mm. sähköisten järjestelmien ja palvelujen käyttöönotossa.
LAB@avain
1 opintopisteen kurssi on opiskelijan digitaalinen perehdytys ennen opintojen alkua
- LAB@avain (1 op) on opiskelijan digitaalinen perehdytys, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita ottamaan käyttöön korkeakouluopiskelussa tarvittavia sähköisiä välineitä, laitteita, ympäristöjä ja menettelyjä.
Ammatillinen kasvu (AK)
3 op -opintojakso on yleisiltä osaamistavoitteiltaan ja sisällöllisesti kaikille LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille yhteinen opintojakso.
Tutoropettaja
Tutoropettaja on opiskelijan tärkeä tuki opintojen aloituksesta aina valmistumiseen saakka. Tutoropettaja on toteuttamassa opintojen alun orientaatiojaksoa, ammatillisen kasvun opintojaksoa sekä uraohjausta. Hänen kanssaan opiskelija sopii henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS) liittyvistä asioista, kuten muualla hankkimansa osaamisen tunnustamisesta (AHOT, LAB-Duuni) osaksi opintoja.
Opinto-ohjaajat
Opinto-ohjaajat ovat opiskelijan tukena erityisesti niissä tilanteissa, joissa opinnot eivät etene suunnitelman mukaisesti.
Tutoropiskelijat
Tutoropiskelijoilla on tärkeä rooli opintojen alkutaipaleella. Tutoropiskelijat ovat orientaatiopäivinä ohjaamassa uusia opiskelijoita oikeisiin paikkoihin ja vastaamassa opintoihin tai opiskelijaelämään liittyviin kysymyksiin. Tutoropiskelijat järjestävät erilaisia ryhmäytymistoimintoja, jotta opiskelijat tutustuisivat mahdollisimman nopeasti toisiinsa. Tutoropiskelijat myös järjestävät viestintäkanavan oman ryhmänsä kanssa, jossa voidaan jakaa tärkeitä tiedotteita ja käydä keskustelua opintoihin liittyvissä asioissa.
Ryhmän edustajat
Opintojen aloitusvaiheessa opiskelijat valitsevat keskuudestaan ryhmälle ns. ryhmän edustajan. Heidän tehtävänään on mm. toimia opiskelijoiden ja opettajien yhdyshenkilönä, kannustaa opiskelijoita antamaan palautetta opintojaksoista, tuoda esille opiskelijoiden palautetta suoraan tutoropettajille ja osaamispäälliköille.
Opiskelijakunta KOE
Tarjoaa vertaistutoreiden tukea ja yhteyden opiskelijayhteisöön. Opintojen aloitusvaiheessa opiskelijalla on mahdollisuus hankkia itselleen opiskelijakortti ja/tai kulkukortti, näiden tarjonnasta vastaa Opiskelijakunta KOE.
Opintojen aikaiseen ohjaukseen kuuluvat:
- tutoropettajan Ammatillinen kasvu -opintojakso sekä henkilökohtainen ohjaus
- harjoittelun ohjaus
- opinnäytetyön ohjaus
- uraohjaus
- opintopalvelut ja tukitoiminnot
Tutoropettaja
Tutoropettajalla on tärkeä rooli opiskelijalle aivan opintojen alusta valmistumiseen. Opintojen aikana tärkeisiin tehtäviin kuuluu ohjauksen ja tuen antaminen. Ammatillinen kasvu, HOPS, AHOT ja opintojen etenemisen seuranta ovat tärkeitä asioita, joissa opiskelijat voivat tarvita ohjausta ja tukea.
Harjoittelun ohjaus
Harjoitteluvastaava tarjoaa opiskelijalle ohjausta ja tukea harjoitteluihin liittyvissä asioissa. Mukaan luetaan myös Jobiilin kautta tulevat harjoittelut, sekä kansainväliset harjoittelut. Jobiilin kautta hankittuihin harjoitteluihin saa myös tukea harjoittelua ohjaavalta opettajalta ja kansainvälisissä harjoitteluissa opiskelijavaihdon koordinaattorilta.
Opinnäytetyön ohjaus
Opinnäytetyö on merkittävä osa opintoja. Opiskelijan saatua / hankittua itselleen mieleisen aiheen, hänelle nimetään opinnäytetyön ohjaaja, joka tukee opiskelijaa opinnäytetyöprosessin toteuttamisessa.
Uraohjaus
Uraohjaus on osa tutoropettajan Ammatillisen kasvun opintojaksoa, jossa tutustutaan oman alan eri uramahdollisuuksiin. Uraohjaus kytkeytyy opintojen aikana tehtäviin valintoihin, joiden kautta opiskelija rakentaa asiantuntijuuttaan ja hahmottelee omaa urapolkuaan.
Opiskelijapalvelut ja tukitoiminnot
- Opiskelijapalvelut tarjoavat ohjausta sähköisiin järjestelmiin ja palveluihin, e-palveluihin
- Opiskelijoiden tuki- ja hyvinvointipalvelut: Tukipalvelut, opintopsykologi, pedagoginen erityisasiantuntija
- Suomen ammattikorkeakoulujen yhteinen digitaalinen opintotarjontaportaali Campusonline
- MOVEO Hyvinvointi- ja liikuntapalvelut
Opinto-ohjaajat
Opinto-ohjaajat tarjoavat ohjausta ja tukea opintojen epäjatkuvuuskohdissa ja mm. yliaikaisten opiskelijoiden opinnoissa. Opinto-ohjaajat tekevät tiivistä yhteistyötä tutoropettajien ja osaamispäälliköiden kanssa. Opinto-ohjaajien työmuotoja ovat mm. pienryhmät, työpajat, rikostaustaotteet, soralain soveltaminen ja monialainen uraohjaus.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus opintojen ohjaukseen. Opiskelija voi tarvita opintojen ohjausta aivan opintojen alkuvaiheesta valmistumisvaiheeseen saakka. Opiskelijalla itsellään on vastuu opintojensa edistymisestä. Opintojen ohjauksen periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
Tutoropettaja
Tutoropettaja on opiskelijan tukena aina opintojen aloituksesta valmistumiseen. Toisena lukuvuotena tutoropettaja laatii opiskelijan kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelman, joka tähtää tavoiteaikana valmistumiseen.
Opinto-ohjaajat
Valmistumisen ohjaus on osa opinto-ohjaajan tehtävää. Opiskelija voi tarvita apua esimerkiksi yliaikaisen opiskelun ja tutkinnon täydentämisen kanssa.
Valmistumisvaiheen palaute (AVOP)
AVOP on Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely, jossa opiskelija arvioi ja antaa palautetta toteutuneesta koulutuksesta. Kyselyn tuloksia hyödynnetään sekä paikallisesti korkeakoulun oman toiminnan kehittämisessä että valtakunnallisesti koulutuksen ohjauksessa ja rahoituksessa. Kyselyn täyttävät kaikki ammattikorkeakouluista valmistuvat tutkinto-opiskelijat.